Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 16 oktober 2012

En AK47:a, andra illegala vapen och en missriktad utredning

I söndagens GP läste jag en artikel som indirekt påverkar mig och alla andra jägare. Den handlade om illegala vapen.* Det som skedde var att en 25-åring från Angered, tidigare ostraffad, provskjutit en AK47 i Rannebergen (också Angered).
AK47 är världens vanligaste automatvapen, det utvecklades 1944-47 och har varit i produktion sedan 1949! Produktion har skett på licens i 29 länder. Det är okänt hur många som tillverkats men uppskattningar landar på 70-100 miljoner. Lånar några rader från wikipedia:
Throughout the world, the AK and its variants are among the most commonly smuggled small arms sold to governments, rebels, criminals, and civilians alike, with little international oversight. In some countries, prices for AKs are very low; in Somalia, Rwanda, Mozambique, Congo and Tanzania prices are between $30 and $125 per weapon, and prices have fallen in the last few decades due to mass counterfeiting
AK47-an är med andra ord världens vanligaste illegala automatvapnen. Självklart finns det en bunt legala AK47 i Sverige, men någon legal marknad för detta vapen finns naturligtvis inte. Överlag är stölder av legala vapen ett synnerligen begränsat problem i Sverige, likaså användande av tidigare legala vapen i brottsliga sammanhang. Det som är oroande i GPs artikel belyser jag med ett citat:
25-åringen, som nu sitter frihetsberövad, har inga noteringar i belastningsregistret. Att en sedan tidigare ostraffad person har tillgång till en AK47:a är, enligt polisen, ett tecken på att den illegala vapenmarknaden har mycket att erbjuda.
Detta konstaterande står i bjärt kontrast till tullens beslag, som är extremt låga i förhållande till den synbart stora mängden vapen i omlopp. Enligt tullen i Västra Götaland kommer den i alla fall inte in via just Västra Götaland:

 Att det bara beslagtagits relativt få vapen tror Tony Magnusson, operativ chef på Tullverket,  delvis har att göra med att det faktiskt inte är en jättestor insmuggling av vapen till landet, något som den kommande kartläggningen också bekräftar, enligt honom
Men om det nu inte sker en jättestor insmuggling av vapen, varifrån kommer då dessa vapen som polisen i Stockholm beslagtagit under 8 månader ifrån:
 Nya siffror visar att rekordmånga skjutvapen beslagtagits av Stockholmspolisen och att allt fler unga beväpnar sig.
Hittills i år har 171 pistoler och k-pistar beslagtagits. En ökning med 25 procent jämfört med samma period förra året,
Eller dessa:
Allt fler illegala vapen beslagtas av den svenska polisen.
Under 2011 konfiskerades runt 2.400 vapen, att jämföra med drygt 1.200 tre år tidigare
Min amatörmässiga gissning är att Öresundsbron är den väg de flesta vapnen tar sig in.

Att man från politiskt håll vill ta tag i detta är fullt förståeligt. Men att rikta in sig på det legala vapeninnehavet och ytterligare inskränka detta är ett blint slag i luften. Vapenutredningen direktiv lider av detta problem. Att ett försök till politisk dådkraft blir en hämsko för den folkrörelse skytterörelsen och jägarsverige trots allt utgör.

Sammanfattningsvis kan jag bara konstatera att jag idag inte ser några problem med svenskarnas legala vapeninnehav, det leder/ingår så ytterligt sällan till/i problem och brott att någon skärpning i dagsläget inte kan anses befogad. Däremot finns det mycket att åtgärda vad gäller illegala vapen. Men då är det ett större grepp som behöver tas, ett grepp som kan uppfattas gå emot det gränslösa EU. Det jag efterlyser är ökade resurser för gränskontroller. Inte minst avseende trafiken på Öresundsbron där jag spontant föreställer mig stor trafik av illegala varor - oavsett om dessa är vapen, narkotika eller annat. Och skärpta straffsatser för illegalt vapeninnehav är antagligen också bra. Men att börja klassa magasin som licenspliktig vapendel upplever jag som väl nitiskt och verkningslöst. Det är inte rätt väg att komma åt problemet....

*Jag kan tyvärr inte länka till artikeln pga GPs sunkiga policy med pay-walls, men ett TT telegram hittar ni här. På grund av GPs policy med pay-walls överväger jag sedan en tid att avsluta min prenumeration på sagda tidning. Iofs omfattar den för närvarande endast helger men kostar ändå avsevärt mycket mer än den helårsprenumeration jag hade som student.

1 kommentar:

  1. Jag läste någonstans att Sverige har tätast med legala vapen i EU och Västra Götaland flest i Sverige per person. Vidare tyckte EU att det är ett problem och att Svenska myndigheter borde se över detta.

    En orsak till EUs inställning är att Svensk allmoge till skillnad från Europeisk alltid behållit sin rätt till beväpning. Det är svårare att kontrollera en beväpnad allmoge, den kan göra uppror. Jämför de amerikanska vapenlagarna om rätten att ha vapen med ursprung ur samma Europeiska erfarenheter.

    SvaraRadera