Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

söndag 30 september 2012

Tillverkning av en rakborste


Idén att göra en rakborste uppkom när farsan klagade över att hans gamla var utsliten och att han inte hittade någon ny i affären. Det slog mig då att det inte kan vara så förtvivlat svårt att tillverka en själv. Tyvärr hittade jag ingen beskrivning på detta utan fick fundera ut en lämplig konstruktion på egen hand. 

Skaftet tillverkas av en lämplig träbit, eller varför inte horn eller ben? Det formas på önskat sätt och ett hål, 15-20 mm i diameter borras ner i biten. Antagligen är det bäst att borra först och forma biten sedan, men det var såhär jag gjorde.

Till borst valde jag grävlingens nackhår, det är dessa som är bäst sägs det. Borsten klipps av vid roten och knyts i små buntar med någon stark tråd. Jag använde en syntetisk sytråd. Buntarna knyts sedan ihop och limmas fast i hålet på skaftet. När limmet torkat kan man putsa borsten något med en sax.

Slutligen ytbehandlas skaftet. Jag använde samma blandning av linolja och terpentin som jag brukar ha till knivskaft.

1 kommentar: