Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

söndag 18 februari 2018

Serietillverkning av knivar

Jag gick igenom gömmorna och hittade en bunt knivblad som jag smidit för många år sedan. Jag plockade ut två köksknivsblad och ett halvdussin täljknivsblad. När vi var ute i stugan så passade jag på att skafta dem eftersom det finns såväl pelarborr som bandsåg där. Jag använde diverse trevliga träbitar av päron, ek och ene till skaft. Inget finlir utan jag borrade ganska grova hål och limmade fast bladen med flödigt med epoxi. Det är ju frågan om egna bruksknivar och inget som skall säljas eller tävlas med och då är funktion viktigare än finish. När man tillverkar knivar för avsalu så måte allt sitta perfekt, inga glipor eller sprickor, helst skall man inte ens se limmfogen funt tången.

Jag avslutade med att tillverka ett par enkla eggskydd i läder, använde samma teknik som man använder när man gör eggskydd i näver.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar