Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

lördag 27 januari 2018

DIY: Kaffepåse

Jag har stört mig på att jag inte haft någon vettig kaffepåse för mitt kokkaffe. Så härom dagen när jag hade ett nytt färskt paket Lemmelkaffe att packetera gjorde jag slag i saken. Jag sydde en kaffepåse....

Eftersom vi bor i tygriket så är det lätt att hitta en massa billiga material, tex läderspill. Spillet kommer från  underleverantörer till Volvo som syr lädersäten till lite lyxigare bilmodeller. Det är alltså skinn av hög kvalitet men antagligen garvat på ett mindre trevligt sät vilket kräver att man har kaffet i en plastpåse innuti läderpåsen.

Jag valde att sy en påse lätt inspirerad av mindre samiska förvaringspåsar. Det går att sy på massor av sätt men jag valde att sy en variant av denna, lite justerad med bredare buk och smalare hals än originalet för att inte allt för mycket kaffe skall rinna ut om påsen faller omkull. Nu får jag precis ner min hand i påsen. Snodden är tvinnat läder i två färger.

Här följer en serie bilder på hur jag gjorde. Skinnet var så tunnt att det går lätt att sy i en vanlig symaskin men jag valde att använda vår 80 år gamla huskvarna bara för att den har en sådan underbar råstyrka som man inte hittar i moderna amatörmaskiner.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar