Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

söndag 28 januari 2018

DIY: förvaringsväska till kaffepanna

Kaffepannan för kokkaffe är en viktig del av jägarens utrustning. Härom dagen köpte jag en ny eftersom min gamla börjar bli så vansinnigt obalanserad att det knappt går att använda. Det blev en Trangia 200324 på 0,9 liter, alltså helt perfekt för 1-2 personer.

En kaffepanna blir sotig och smutsar lätt ner väskan ordentlgit om man inte förvarar den rätt. Jag hade min gamla i en plastpåse, givetvis går det i en kökshandduk eller annat tygstycke med. Denna gång ville jag ha en bättre och snyggare lösning, så det fick bli ett syprojekt. Inte rocket science direkt men ändå något som krävde lite eftertanke.

Jag använder gammalt spilläder från bilindustrin, dvs samma typ av läder som finns i säten på finare Volvobilar. Det borde tåla en kaffepanna tycker jag...

Till att börja med klippte jag till en rund bit med samma diameter som bottnen på kaffepannan men med 1 cm sömsmån. Sedan tog jag en rektangulär* bit skinn och sydde fast ena långsidan på den runda biten. Därefter sydde jag ihop kortsidorna på den rektangulära biten. Med en snodd så var det klart.

Easy peacy!



________________________
*skall jag vara helt ärlig så var min bit inte rektangulär, den hade kortsidor och en långsida som låg i rät vinkel mot varandra men den andra långsidan var skinnbitens naturliga kant så den är oregelbunden men det spelar ingen roll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar