Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

onsdag 7 februari 2018

DIY skaftning av yxa

Härom dagen köpte jag ett litet yxhuvud som jag skaftade igår. Skaftet kommer från Gränsfors. Här följer en kommenterad bildserie som beskriver förloppet steg för steg.
 Yxhuvudet och skaftet på arbetsbänken.
 Yxhuvudet var relativt litet, 14 cm långt.
 Eggen var knappt 10 cm långt.
 Inledningsvis borstade jag yxan med stålborste.
 Därefter filade jag rent metallen från den värsta rosten.
 Varefter jag filade eggen. När yxan värl var skaftad så brynte jag yxan så den blev lätt att tälja med.
 De grövsta ojämnheterna i skafthålet filades med en sågkedjefil.
 Skaftet fick slipas lite för att passa bra i skafthålet.
 När yxhuvudet var tillräckligt ordnat så tjärade jag in det varefter jag brände in tjäran med en gasolbrännare. (tillägg: tjäran skyddar mot rost)
 Jag gav noga akt på temperaturen och såg till att aldrig hamna i närheten av temperaturer som riskerar härdningen, därefter lät jag yxhuvudet svalna på ett isstycke.
 Därefter följde skaftningen, eftersom skaftet redan var inpasst var det bara att banka på plats emd en gummihammare.
 Därefter slogs kilen på plats med en träklubba, den utstickande delen sågades av.
 Jag linadade ett skaftskydd av tjärat linsnöre. (tillägg: skaftskyddet förälänger livslängden på mina yxor, de brukar slitas värst just i övergången skaft/skalle pga slag och dåliga hugg)
 Därefter var det dags att ordna ett eggskydd, jag orkade inte sy utan valde att nita.
 Skyddet hålls på plats med en gevärsnit.
 Yxan blev riktigt bra när den var klar.

Vikten landade strax under 1 kg, aningen med än de små friluftsyxorna man kan köpa men med ytterligare 10 cm skaft vilket ger den ett bredare användningsregister.

Total kostnad för projektet:
Yxhuvud 50 kr
Sekunda yxskaft, 40 kr
Tjära och tjärat snöre, 10 kr.
______________________
totalt: 100 kr.

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Snygg yxa! Jag har två frågor: Vad har intjärningen av huvudet för funktion?
    Vad har skaftskyddet för funktion (jag fattar att det skyddar skaftet, men tex när?)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Genom att tjära in yxhuvudet så gör man det mer rostbeständigt vilket inte är fel på en skogsyxa.

      Skaftskyddet är bra då det skyddar skaftet mot slag, just övergången mellan skaft/yxhuvud är den delen av mina yxor som brukar ta mest stryk så det kändes rätt att försöka skydda skaftet.

      Radera
    2. Jag la till förklaringen i blogposten med, det kändes som om det behövdes.

      Radera