Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 29 augusti 2013

Jakt och konsumtion - mycket pengar i omlopp

Idag finns det mängder av jaktbutiker. Inte fler som handlar med vapen än för låt säga 50-år sedan då man i princip kunde beställa ett nytt gevär via den lokala lanthandeln och varje järnhandel hade en vapenavdelning däremot fler nischade jaktaffärer än någonsin tidigare.....

Under 1990-talet och 2000-talet har en mängd jakt- och vapenaffärer försvunnit från marknaden. Inte minst beror detta på betydligt hårdare regler för vapenhandlare avseende mängden vapen som skall försäljas varje år samt hur vapnen skall förvaras. Detta har slagit ut en mängd mindre och mellanstora handlare.

Det vi på senare år sett är dels hur ett par kedjor genom aggressiv marknadsföring expanderat och dels på hur små näthandelsföretag, i många fall med handeln som bisyssla, har ökat. Att kedjorna kommer stort beror bland annat på att man i en kedja kan köpa större volymer och därigenom få betydligt bättre avtal. I fråga om näthandeln så misstänker jag att vi där har en stor mängd grå sidoimport av varor, men även en hel del bultkinköp från kina. Att alla dessa företag klarar sig beror, som jag ser det, på en betydande intresseökning för jaktens prylar.

Det finns nu en extrem prylfixering i jakten. Vill man kika närmare på detta så kan man roa sig med att öppna två jakttidningar. En från idag, 2013, och en från låt säga 1980-talet. Skillnaden i annonserna och bildmaterialet är påfallande:
I den gamla tidningen ser vi annonser för:
  • Vapen
  • Kikarsikten från ett fåtal märken
  • Knivar
  • Ammo
  • En och annan jaktradio
  • Svensktillverkade kläder och fotetyg från ett dussin tillverkare. 
  • Jaktresor från enstaka företag
I den nya tidningen ser vi annonser för:
  • Lockpipor
  • Ljuddämpare, 
  • Eftersökslampor,
  • Foderspridare,
  • Tjära och andra lockmedel
  • Kikarsikten från ett dussin märken, både riktiga märken och kinaprodukter med en egen etikett
  • Hundburar
  • Jaktresor från många företag
  • Kläder och fotetyg tillverkade i asien men märkta med lokala eller internationella namn.
  • Jaktradio och mobiltelefoner
  • GPS och andra pejlsystem
  • Vapen
  • Vapenskåp
  • Öl & vin
  • Ammo
  • Jaktutbildningar på gymnasier
  • Försäkringar
  • Skyttebio
  • Hundmat från många tillverkare i många varianter
  • Bra att ha prylar (vacuumpackare, rökar,
  • Övriga jaktprylar (lättmetalltorn, bulvaner, 
Bildmaterialet visar en liknande trend. Dagens jägare bär med sig mycket mer utrustning och har helt specialiserade jaktkläder. Det är inte ovanligt med blå eller orange fiberpäls samt snickarbyxor eller träningsoverall på bilderna i de gamla tidningarna. Idag har alla nischade jaktkläder, gärna camouflage och i goretex.

Jakten har blivit en utrustningsaktivitet. Å andra sidan ser vi samma utveckling vad gäller övrigt frilufts och vildmarksliv. Men det ligger å andra sidan i linje med dagens ideologi och politik. Vi skall vara aktiva konsumenter, vi skall konsumera mycket för att hålla uppe affärernas omsättning och landets ekonomi. Att vi som privatpersoner i Sverige aldrig tidigare har varit så skuldsatta är det ingen som tänker på. Inte jakttidningarna som tar in annonser om snabblån låt oss förverkliga din drömjakt / ditt drömvapen (betala i morgon till xx% ränta).

I detta ljus skall man se de stora kedjornas kraftiga expansion, XXL och Jaktia är vad jag tänker på. Det så kallade outdoorsegmentet fylls till bredden och lite till. Vi konsumenter är de som bekostar kalaset. Att många aktörer kan leva på jägarna blir alltså inte så konstigt när landets kanske 300.000 aktiva jägare lägger i snitt ca 8.000 kr per person och år. Vissa lägger betydligt mer, själv har jag nästan den summan i arrenden därtill kommer andra direkta kostnader som försäkringar, hundmat, ammo etc så för min del landar antagligen mina jaktliga kostnader (ink kostnad för bil) på sisådär 40.000 kr. För mig är värdet av det jag får ut betydligt högre än så.

I denna konsumtionsns värld ser vi just nu struturella förändringar. Allt fler butiker väljer att bryta gamla kontrakt och teckna nya. Jaktjournalen rapporterade igår att ett antal tidigare inter-jakt anknutna butiker nu tecknat avtal med jaktia. Lars Martinsson, Jaktia, kommenterar utvecklingen såhär:
– Det råder en överetablering av små jakt-, fiske- och outdoorbutiker och de som inte tillhör någon etablerad kedja kommer att få svårt att överleva, säger Lars.   Jaktias VD Lars Martinsson är förvånad att så många nya aktörer, bland annat flera stora sportkedjor, ger sig in i jakt och vapen marknaden.

– Det råder redan tidigare en mördande konkurrens, säger han. Jaktia, som är en fackhandelskedja som specialiserat sig på jakt, sportfiske, fritid och outdooraktiviteter har den senaste tiden satsat på expansion.
 Men hur går det ihop? Jo det har att göra med oss konsumenter, och den köp/prylhets vi skapat genom såväl det tidningar skriver som det som diskuteras på sociala medier. Lars Martinsson igen:
– Vi märker bland annat att det kommer en helt ny generation av jägarexamenselever som vill ha det bästa. De har ett helt annat köpbeteende än tidigare generationer, säger han.

– Våra kunder kan och vet överlag mycket om produkterna och vi jobbar med de starkaste varumärkena i varje segment, satsar på att ha märkesledare nummer ett och två på hyllorna i butikerna.
Kanske dags att fundera på ett jaktligt köpstopp? Eller åtminstone en jaktlig eftertänksamhet? Fundera på vad du verkligen behöver innan du köper något nästa gång! Fundera på om du inte redan har något som duger..... Och använd hellre pengarna till att ta ut en eller ett par dagars tjänstledighet och gå på jakt istället!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar