Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 11 april 2013

Vargfrågan och hotet, igår i P3

Lyssna: Verkligheten i P3 20130410 18:03
Igår sändes detta intressanta radioprogram på P3. Jag får när jag hör det intrycket av att det är jägarsidan som i dagsläget är den som framför allt blir hotad, SNF, Rovdjursföreningen och WAS pratar mest om hot och hootsituationer för länge sedan. Eller hur uppfattar ni det hela?

Sedan reagerade jag på någon, jag tror det var WAS representant, som klagade på att bommar till skogsbilvägar låstes. Min tanke var naturligtvis varför inte? Markägaren har all rätt att låsa ute folk sina vägar så länge man inte lyfter någon from av väghållningsbidrag eller liknande för dem, och skogsbilvägar som det handlar om i dessa fall är definitivt markägarens privata egendom.

En annan sak jag reagerade på, det var Rovdjursföreningens representant som tilläts yttra sig om något som inte har med hotsituationen att göra. Hon sa något i stil med att frågan kommer att vara låst så länge de tre största rovdjursmotståndarna (varvid hon pekade ut LRF, jägarorganisationerna och samerna) inte accepterar stora rovdjur. Jag tycker det var lite fult att man lät henne få komma med åsikter i rovdjursfrågan, åsikter som stod helt oemotsagda eller rättade när själva programmet handlade om något helt annat. För faktum är, såväl samer som LRF och Jägarorganisationerna accepterar stora rovdjur, men man vill ha  kraftigt reglerad stammar och det är något helt annat än vad som framkom i programmet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar