Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

fredag 14 september 2012

Recension av ny barnbok om jakt

Igår kom det en bok att recensera. Det var den nyutkomna Ella på älgjakt av Elisabeth Berggren med bilder av Elisabeth Werngren. Boken är utgiven på Malou K Media. Och namnet Malou Kjellsson borde en och annan känna igen då hon är inblandad i Svensk Jakt.

Hur som helst. Boken är närmast kvadratisk, knappt 20 cm i sida. 48 sidor lång tryckt i 4-färg på ett papper av god kvalitet. Enligt information om boken riktar den sig till barn i åldern 3-6 år. Jag testade den på mina barn som är 8 respektive (nästan) 6. Återkommer till deras reaktion.

Ella på älgjakt handlar om just älgjakt. Jag får en känsla av att Ella är ungefär 6 år gammal och boken handlar om hur hon följer med sin farbror Olle på älgjakt. Där finns det mesta. Vänskapen, korvgrillningen, väntan, spänningen, den skrämda älgen, skottet och tillvaratagandet. Skildringen är fin och ligger, som vi kommer att se nedan, på en lämplig nivå för målgruppen.

Det märks att såväl författaren som illustratören varit med själva. Där finns mängder av små detaljer som känns igen från verkligheten.

Och hur reagerade ungarna? Jo 8-åringen tröttnade, hon börjar bli lite stor för bilderböcker och läser hellre kapitelböcker (helst fantasy) på egen hand. Min 5, snart 6 år gamla son däremot tyckte den var jättebra. Han satt på helspänn och följde allt mycket noga. Det märktes att han också vill ut och prova. Så vi får väl se. Kanske blir han med ett par vändor dagar med fin väderprognos denna höst. Så för ungar med en relation till jakt funkar den bra. Men hur den funkar till ungar utan jagande föräldrar/släktingar vet jag inte. Tror jag skickar den vidare som julklapp till någon av barnas kusiner. Det kan de behöva!

Summa summarum. Har ni mindre barn i er närhet så är detta en bra födelsedagspresent eller julklapp, eller kanske bara lämplig bok att ordna fram nu till älgjakten. Den finns att köpa t.ex. på Bokus för 117 kr.

2 kommentarer:

  1. TACK ! Jag har en nyfiken treåring som pratar mycket om älgkött, älgjakt och bössor. Den här blir perfekt till jul !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Komplettera med en träbysse så blir nog lyckan total. Min snart 6 år gamla son har fortfarande sin träbysse som han fick för 4 år sedan som favoritleksak. Den har limmats och lagats många gånger.....

      Radera