Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 30 augusti 2012

Parodin Falkenbergs rävar - senaste utvecklingen

Jag har tidigare skrivit om hur man i Falkenberg har haft problem med rävar. Bland annat har skyddsjägare fått i uppdrag att ligga på rävarna lite extra. Jag kan tycka att problemet är lite parodiskt när det finns områden i sverige där människor inte bara fruktar för sina husdjur utan även upplever osäkerhet avseende den personliga säkerheten då det stryker omkring orädda vargar.

Men nåväl.

I tisdags hade kommunens arbetsutskott (ksau) ett möte angående det kontrakt som utformats mellan kommunen och fyra skyddsjägare avseende ökad avskjutning av räv i delar av Falkenberg. Men man kom aldrig till beslut. Kontraktet innebar nämligen att jägarna skulle få en ersättning om 1500 kr plus 400 kr per fälld räv. Den rörliga delen kan beskrivas som skottpeng och det ansågs oetiskt. Frågan skall nu utredas juridiskt innan den tas upp i ksau igen.

Det intressanta i sammanhanget är att alla är överrens om att rävarna i Flakenberg skall decimeras. Gerry Nyberg (S) säger till Hallands Nyheter:
Avsikten är att det skall bli rävjakt. Vi skall inte ha rävar som rör sig i stan.
Men vad är då problemet undrar jag? Att hantera ärendet som man nu gör innebär att man:

1/ Drar ut på det hela, och det är ett problem som uppmärksammats i media sedan minst ett år.

2/ Ökar kostnaden för det hela. Att ha en massa extra möten och därtill kalla in juridisk expertis är inte gratis. Vi pratar trots allt om summor som sannolikt inte kommer upp i ens ett halvt prisbasbelopp! Men detta är tämligen typiskt för ledare i en organisation som är anslagsfinansierad och inte projekt/objekt inriktad i sin budget. Vid anslagsfinansiering (typ skatteintäkter) blir man lätt blind för att varje timma som läggs i onödan kostar pengar och tar resurser från något annat eller i värsta fall målet. Detta har jag erfarenheter av efter att ha jobbat inom uppdragsfinansierade delar av en organisation där ungefär hälften av personalen är anslagsfinansierad....

1 kommentar:

  1. Jag är själv jägare och bor i Falkenberg och jag skjuter gärna rävar till priset av vad ammunitionen kostar mig. Jag kanske får kontakta Falkenbergs kommunen och ge dom ett förslag

    SvaraRadera