tisdag 1 november 2011

Recension: Vildsnår av Natasha Illum Berg

Natasha Illum Berg, Vildsnår, översatt från danska av Ninni Holmqvist, Norstedts förlag 2011. ISBN 978-91-1-303819-3

Ett starkt psykologiskt drama. Det är vad förlaget kallar boken. Men jag tycker att det är rätt svårt med etiketter, det handlar trots allt om hur man läser en bok och vad man väljer att läsa in i den. Jag har valt att läsa in något helt annat i boken än psykologiskt drama. Men mer om det sedan.

Personerna i boken utgörs primärt av:
  • Beatrice, idealist som arbetar för Afrikas väl och ve. Gift med Thomas.
  • Thomas, self made man. Företagsledare, relativt nybliven jägare. Kanske snarare av ekonomisk-sociala skäl än ett grundmurat intresse?
  • Daniel, professional hunter. Har lett afrikajakter för Thomas vid fyra tillfällen. Ofta inblandad i jakt på tjuvjägare.
  • Boga, spårare. En fd tjuvjägare som jobbar för Daniel.
Bokens första meningar lyder:
Beatrice låg i badet när piloten ringde och berättade att Daniel McFreigh var död. Hon hade inte lyssnat på telefonsamtalet. Hon var lättad över att Thomas inte kom in i badrummet. Han stod utanför dörren och sa det med låg röst, som om det var något som hände för längesedan, en berättelse från förr i tiden som historien redan hade täckt med lager av tid så att det dämpade ljudet. Ett barn med Daniel, tänkte hon, skulle ha blivit starkt och vackert.
Man kastas in i handlingen. Och det mesta avslöjas skoningslöst på dessa få rader. Beatrice och Thomas relationsproblem, och en tydlig vink om äktenskapligt svek.

Thomas och Beatrice far ner till Afrika och bekostar transport av Daniets kropp inför begravningen. De medverkar även vid nedmonteringen av campen. Det är då de rent konkreta problemen börjar på allvar. Tidigare har problemen legat i Beatrice och Thomas relation, nu manifesteras de fysiskt, de dras till sin yttersta spets.

När Thomas skall ringa till piloten och be om upphämtning visar det sig att satellittelefonen är urladdad. Ingenstans i det nästan helt nedmonterade lägret finns en strömkälla. Det begravningsförberedda äkta paret är därmed helt plötsligt isolerade. Civilisationskritiken lyser nu igenom berättelsen med full kraft. Här läser jag in bokens kärna. Att avståndet mellan civilisation och det naturliga (eller vilda om man så vill) idag har blivit långt. Oerhört långt. Resten av boken handlar i stort sett om hur Beatrice och Thomas desperat försöker hantera detta. Och just genom att de har något gemensamt att kämpa för, eller kanske snarare emot, kan de skapa en ny relation emellan sig.

Och jakten då? Kanske vän av ordningen frågar sig. Detta är ju trots allt en jaktblogg så något borde han ju skriva om jakten. Jo självklart finns jakten där. Det finns ett antal jaktscener, med de finns med i stor utsträckning för att förtydliga distansen mellan dagens civilisation och "det vilda" eller "ursprungliga". Där Daniel fungerar som en slags tolk eller länk mellan nu och då, mellan Afrika och västerländsk civilisation.

Språket i boken är fenomenalt. I första halvan av boken är nu och då tätt sammanvävt. Man kastas, ibland mitt i en mening, mellan olika tidsskikt. I andra halvan av boken ändrar språket karaktär något. Det blir intensivare, än mer närvarande. Man börjar känna hur Afrika tär på västerlänningen. Det är nu mina tankar går till olika kolonisationskritiska böcker, kanske framför allt Joseph Conrads Heart of darkness. Jämförelsen är inte rättvis, men där finns ett liknande förhållningssätt till Afrika, civilisation, natur, ursprung och "det vilda". Kanske är det därför jag gillar Natasha Illum Bergs bok och utan att tveka rekommenderar den, varför inte som julklapp?

Boken kostar lite drygt 160 kr (Ad libris 169 kr, Bokus 168 kr, Kulturbutiken 162 kr, Lycknis 162 kr, Ord & bok 169 kr)