Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

fredag 26 januari 2018

Omskaftning av yxa

Jag har ett gäng yxskallar liggande i ladugården. Jag har även lite yxskaft, såväl nya fina som avbrutna vilka går att återanvända. Härom dagen parade jag ihop den minsta yxskallen jag hade liggande med ett trasigt skaft som suttit på en Wetterlingsyxa.
 En yxskalle på kanske sisådär 7 hekto. Den är omärkt och delvis mässingsfärgad, ganska tunn i godset i förhållande till storleken. Skallen parades ihop med ett brutet skaft från en Wetterlingsyxa.
 Först kapade jag ner skaftet till lagom längd, i detta fall innebar det att jag kapade så när brottytan jag kunde. Sedan arbetade jag med en fil (hittade ingen rasp även om det hade varit bättre) tills jag var nöjd med formen och den gick in ca 2/3 i  yxskallen.
 Sedan var det bara att såva upp en skåra för kilen. Kilen tillverkade jag i ek.
I med skaftet och lite bankande så passade skalle och skaft ihop, därefter knackade jag i kilen med en gummiklubba och nu sitter allt som berget. Dessvärre så känns yxhuvudet aningen överdimensionerat i förhållande till skaftet såhär i efterhand...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar