Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 21 november 2017

Test: Eldstål från Engelson

Ett eldstål kan man ha istället för tändstickor när man tänder brasan ute på jakt. Tändstålets fördel är att det kan bli blött utan att möjligheten att tända påverkas. Det är ganska stor skillnad på tändstål och tändstål, en del är lätta att få gnistor ur, andra svårare. Har för mig det beror på magnesiuminehållet men är inte säker.

Engelson i Falkenberg har ett tändstål för 49 kr. Jag kunde inte låta bli att köpa ett i födelsedagspresent till sonen samt ett till mig själv.

Tändstålet kommer med orange handtag vilket är bra för då syns det när man lägger ifrån sig det. Det är uppträtt på en snodd med ett lackat sågbladsliknande stål. Tändstålet har en mindre diameter än de flesta andra på marknaden, vilket såklart gör att produktionskostnaden blir lägre.

Vi testade eldstålet på kvällen för att se gnistorna så bra som möjligt. Det visade sig vara svårt. Det medföljande stålet hade så tjockt lacklager att vi aldrig fick det att gnistra. Vi testade med en mora companion, den har vass rygg men även här var det svårt. Bara enstaka gnistor och inte ens vid varje drag. Uppenbarligen var det frågan om ett eldstål som krävde att man skrapade med något mycket vasst. Jag testade ett verktyg på min Böker Tech tool istället, skulle tro att det är avsett att skära rep. Helt plötsligt var det ganska lätt att få gnistor. Jag antar att det skulle vara lägg även med eggsidan av en kniv...


Sammanfattningsvis så tycker jag nog att man skall välja ett annat eldstål än detta, gärna ett som är lite tjockare och längre. Detta är billigt men samtidigt svåranvänt.

4 kommentarer:

  1. Varför inte Mg på en gång?
    Obetydligt dyrare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ar sådana också. Valde att lägga upp ett test av Engelsons då jag kan tänka mig att det (och det på Biltema) är ett sådant som jägare kan tänkas spontanbeställa. Då kan det vara bra att varna lite för det...

      Radera
    2. Inte men´t att vara en anmärkning!
      Tycker bara att Mg är så överlägset att det är( "borde" )vara avgjort på förhand.
      Har ett dylikt numer även i midjeväskan.

      Radera
    3. Lugna puckar. Se recensionen som en varning snarare än ett tips.

      Radera