Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

fredag 24 november 2017

Test: buksprätt bygd på Seved Hjelms blad

För ett pra tag sedan köpte jag ett fint knivblad av min kompis Seved Hjelm. Ett fulltångeblad i buksprättsmodell tillverkat i AEB-L, dvs ett bra rosttrögt stål. Efter att det legat till sig i min mancave så fick jag slutigen tummen ur och skaftade det samt tillverkade en slida. Skaftet blev i ek med mässingsnitar. Härom sistens så fick jag då tillslut chansen att prova det i raktiken i samband med att ett rådjur skulle tas omhand.
Bladet är till skillnad från de flesta andra buksprättar jag sett rakt, det är bra för då blir det enklare att skärpa upp när det blir dags för det. Men i mitt tycke har det även andra fördelar, det gör kniven mer lätthanterad än de vanliga böjda bladen. Jag tycker att jag får bättre kontroll med detta.

Att öppna upp buken på rådjuret var väldigt lätt gjort, kniven är så trubbig i spetsen att det inte fanns någon risk att sticka hål på något. Det enda var att man får tänka lite på vinkeln så att inte allt för mycket blad hamnar inne i hukhålan men det är mest ett akademiskt problem. Att öppna upp skinnet från klövarna upp till jumsken respektive bröstkorgen var som att dra upp en välsmord dragkedja, eller kanske skall vi använda den gamla termen blixtlås för att bättre beskriva hur lätt det gick.

Sammanfattningsvis så kan jag bara rekommendera alla och envar att skaffa en riktig buksprätt, om du väljer en fabrikstillverkad eller väljer att skafta en själv är upp till dej men det är väldigt bra redskap. Och hittar du ingen annan så kan en swingblade duga...

Seveds buksprättsblad hittar du här, och det kostar 450 kr + frakt. Ett bra pris för ett stycke svenskt hantverk även om det är i "halvfabrikat" och behöver skaftas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar