Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

lördag 16 september 2017

Test: EKA buksprätt

EKA har en fin och funktionell buksprätt som man antingen kan köpa löst eller i ett set med andra slaktknivar. Jag är förvånad att man inte kan köpa kniven  med fodral, för den är riktigt bra. Därför tillverkade jag ett eget fodral till mitt exemplar. Kniven kostar mellan 179 och 299 kr beroende på inköpsställe. Jag tycker den är bättr än det vanliga alternativet, kombinationskniven Swingblade.
 När man gör en egen slida så börjar man med en mall. Man ritar av kniven s form och lägger på 5 mm vid bladet. Vid handtaet lade jag på 10 mm men det hade behövts mer för nu blev fodralet lite trångt. Ett alternativ är att göra en holk i trä till bladet så får man en snyggare och jämnare slida, så här i efterhand borde jag valt den lösningen.
 Mönstret för över till lädret och skärs ut.
 Innan slidan sys ihop måste man ha bestämt vilken upphängare man skall ha, jag valde en danglervariant.
 Hål gör man med syl efter att ha markerat avstånden.
 Som synes så hade slidan blivit snyggare med en holk.
 Men den blev funktionell.


1 kommentar: