Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

måndag 29 maj 2017

Test: Fällkniven PHK

Fällkniven PHK, Professional Hunters Knife, är en rejäl kniv trots att den inte har en större totallängd än 24 cm. Det är något med designen som gör att den ger ett kraftfullt intryck, kanske det svart uppsvängda bladet. Med en prislapp på ungefär 4400 kr så är förväntningarna högt ställda när PHK skall testas. Inledningsvis kan det konstateras att Fällkniven leverar kniven med med sin, förvisso väl fungerande men ack så tråkiga, plastslida (nej, zytel, jag vet). Slidan är gedigen och lätt at göra rent men ger ändå kniven ett billigt intryck, utseendet motsvarar inte vad man förväntar sig för 4400 kr.....


Kniven väger ungefär 2 hg, handtaget är i ett gummimaterial med rejält grepp. Ett fingerskydd i metall samt en tydlig markering för pekfingret tyder på ett rejält säkerhetstänkande. Tången är genomgående och kan, som på så många andra av Fällknivens knivar användas som glaskrossare. Bladet är 3G stål, dvs ett laminerat rosttrögt pulverstål med sidor av vg2 och en kärna av SGPS. Detta hr utnyttjats för en extremt hård härdning som landar på 62 hrc. Slipningen är som vanligt konvex vilket kräver att man har tungan rätt i mun när man slipar kniven.


Trots att bladet inte är mer än 5 tum / 12,5 cm så ger kniven ett ganska stort intryck. Den är också ganska stor att arbeta med. De där extra centimetrarna mot vad jag är van vid gjorde att jag har skurit mig fler gånger med denna kniv än någon annan i modern tid....


Lamineringslinjen är tydlig. Inte för att PHK kopieras av kinerserna ännu men just lamineringslinjen är ett väldit enkelt sätt att avslöja piratkopierade Fällknivenkopior på....

Vad tycker jag då om PHK? Jag har använt den en del, såväl rådjur som älg har legat under kniven och den är bra. Mycket bra till och med. Men jag tycker att priset är på tok för högt för en kniv som kommer med en slida som upplevs så billig som zytelslidan, kanske hade det kunnat vägas upp om såväl en zytel som en läderslida levererades till det höga priset på 4400 kr. Kniven i sig är lättarbetad och håller skärpan bra, hur den är att skärpa upp igen har jag inte haft behov av att testa men med tanke på hårdheten så kan det vara lite av en utmaning. Längden är lite av en vanesak, jag är säker på att jag kommer att trivas ännu bättre med kniven när jag vant mig vid dess längd, men som det är nu så skär jag mig lite för ofta med den för att det skall vara riktigt bra...

Jag skulle personligen aldrig kunna tänka mig att köpa den till fullpris, redan 2016 års pris på ungefär 3600 kr tyckte jag var i högsta laget*.

Den som är sugen på en PHK kan tex kontakta Tobbe på Knivbutik så ordnar han fram den.
________________________
*Man kan få två andra highendknivar för samma pris som en PHK och då är det något som inte stämmer.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar