Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

måndag 29 maj 2017

Att ta till vara på det man har...

När man bor på en gård så har man ofta ganska många olika byggnader. Vi har, utöver boningshus, ladugård, uthus ovanpå jordkällare med vattenpump och ett tvätthus som vi byggt om till växthus. Boningshuset är i minsta laget för oss nu när ungarna börjar närma sig tonåren. Särskilt som jag arbetar hemma ett par gånger i veckan och behöver ett kontorsrum. I dagsläget håller jag till i en inredd kattvind.

För att skapa mer yta så har vi som sommarprojekt börjat inreda uthuset. Det handlar om att räta upp stomen och skapa en isolerad "låda" invändigt. I dagsläget så har jag dragit ihop stommen, som börjat bresa i nederkant, med ca 30 cm. Det innebär att huset fortfarande är lite bredare på mitten, men nu rör det sig om försumbara 8-10 cm, istället för de närare 40 cm som det rörde sig om förut. Jag har reglat upp ett golv och lagt det, isoleringen i golvet ligger på 10 cm, tänkte ha 15-20 i väggarna (beroende på var man kolla och hur skev väggen är just där, mer i norr än i söder) samt 20 cm i tak. Fönster skall sättas in, men de har jag liggande sedan tidigare. Om det blir fönster på två eller tre sidor ger sig, det jag funderar på är om det rymms ett överfönster ovanpå dörren eller ej. Ny dörr skall såklart sättas in, den köptes i förra veckan men den behöver ytbehandlas innan den kan monteras.

När projektet är i hamn så kommer vi att ha ytterligare ca 20 kvadratmeter isolerad yta. Där kommer mitt kontor att placeras, dit flyttas min jobbrelaterade litteratur samt arbetskläder. Därtill skyfflas allt jaktrelaterat utöver vapen och ammunition dit. En större garderob för jakt- och arbetskläder skapas, funderar på att förse den med en luftavfuktare så man kan hänga in kläderna efter jakt där och ha dem torra dagen därpå...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar