Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

onsdag 19 april 2017

Jakthat på Quality Hotel Globen

På Quality Hotel kan du snart se och delta i ett konstprojekt där man ska ta på sig ett rådjurshuvud, se en film och känna hur det är att vara en skadad hjort som är jagad av jägare under en jakt i skogen.

Så inleds en artikel på Stockholm direkt. Syftet med projektet är:
att ta upp frågor om empati och hur vi upplever andras lidande.
Martin Blixt, Marketing manager på Quality Hotel Globen förklarar:
Och att vara ett skadat djur som blir jagat i skogen är nog inget roligt. Vi hoppas det här ska väcka empati och förståelse bland åskådarna.
Jag tycker det hela låter helt vansinnigt och mycket okunnigt.  Eller så är det listigt och väl iscensatt jakthat och jägarhets.

I ett försök att förstå så letar jag lite på nätet och hittar till att börja med intressant pedagogiskt material från Cornell Universitetet, projetmaterial som syftar till att få elever att förstå populationsdynamik. Det är daterat 2012. Det finns en hel del spinnoffs på det, många upplagda som rollspel.

Jag söker vidare och lägger till VR i sökningen. Kommer fram till Velourfilms, ett projekt som heter Oh Deer. Det lanseras som den första VR filmen med stöd från filminstitutet:
Experience what a deer hunt is like — from the perspective of the deer. Oh Deer! is directed by Peter Pontikis and is the first VR film funded by the Swedish Film Institute.
Eftersom projektet betecknas som "in postproduction" på hemsidan så inser jag att jag träffat rätt. Kollar IMDB och det är helt rätt. Några bilder från IMDB och Sabine Hourani:



På Velourfilms hemsida tog jag detta screenshot:
Mannen, perspektivet, kläderna, skägget. Allt för tankarna till klassiska Deer Hunter med bland annat Robert DeNiro:

Utan att ha sett slutresultatet och med enbart lite framgooglad info i kombination med intervjun med Quality Hotels representant så tycker jag att detta låter väldigt märkligt, det ger kraftiga jakthatsvibbar. Ett skadat djur, oavsett om det skjutits dåligt eller skadats på annat sätt skall man förkorta lidandet för. Det är inget nöje. Det är inte konst. Det är helt enkelt en fråga om jaktetik. Jag får intrycket av att filmen i fråga inte framhäver de etiska utgångspunkterna ur ett jägar- eller förvaltningsperspektiv utan snarare fokuserar på etiken kring att döda ett djur. Och det valda perspektivet kan bara* tolkas som ett urbant ställningstagande mot jakt.
____________________
*Här får jag slänga in en brasklapp, jag har ju trots allt inte sett filmen i fråga.
____________________
TILLÄGG: EN FUNDERING
Regisören har sysslat en hel del med skräck tidigare, det kan faktiskt vara så att han inte har någon jaktkritisk agenda utan faktiskt ville hitta ett coolt upplevelseperspektiv. Det skulle i så fall innebära att "syftet" att skapa etisk debatt/fundering är ditklistrat för att kunna lyfta stöd från filminstitutet, vilket i så fall lyckades. Begreppet konst kan vara ditklistrat för att få visningstillfällen. Men det är bara en fundering.
Hotellets uttalande däremot, det är något helt annat.
_____________________
TILLÄGG: Svensk Jakt tar upp projektet och ringde upp Quality Hotels Marketing manager:
Är den här konstinstallationen ett medvetet ställningstagande emot jakt?
– Nej, absolut inte, det handlar inte om det. Det man ska tänka på är att projektets enda syfte är att väcka tankar om hur det är att vara utsatt, det tar inte ställning för eller emot någonting. Det finns givetvis ett syfte med installationen och det är att åskådaren ska få uppleva hur det är att vara på flykt, säger Martin Blix, marknadschef på Quality Hotel Globen.
Jag säger som en kommentar jag såg på FB: ett bättre och mer välbehövligt sätt att skilda hur det är att vara på flykt hade varit att utnyttja VR tekniken för att skildra ett båtflyktingperspektiv...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar