Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 28 mars 2017

Telefontest: Samsung Xcover 3

Egentligen är det inte ett test utan lite synpunkter på Samsung Xcover 3 som hustrun skaffade härom sistens, bara några månader innan Samsung flaggade för sin Xcover 4 med IP 68 klassning....
Xcover 3 kostar lite drygt 2000 kr, inte så farligt för en påstätt tålig lur med IP67 klassning. Låter given under jakt. Men hur är den? Nu tänker jag inte gå in på hur den är att hantera eller så utan mer kommentera de två exemplar min hustru betat av inom garantin.

Exemplar 1. Till synes mycket bra. Tills den började stänga av sig själv helt utan anledning efter att min hustru hafte den ett par dagar. Trots återställning, systemuppdatering mm löstes inte problemet som uppenbarligen var inbygt på något sätt. Efter mycket tjat blev resultatet att telefonen byttes ut mot exemplar 2.

Exemplar 2. Mjukvarumässigt inga problem. Allt går som det skall. Däremot håller den knappast IP67 med tanke på att skalet glappar och det låter som om något sitter löst när man skakar på telefonen. När den råkade åka ner från ett bord flög baksian av och batteriet åkte ut. Inte ok på en telefon som skall vara "tuff" och marknadsförs som stöttålig.

Kort sagt. Betyget ur jakthänseende blir extremt lågt. Undvik denna telefon om du skall ha med dej en smartfone i skog och mark.

2 kommentarer:

  1. Tack för tipset.
    Cat ska ha en telefon med infraröd kamera är det någon som har provat den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svensk Jakt recenserade väl den sent i höstas vill jag minnas. Nackdelen tror jag är att ir kameran inte har någon räckvidd att tala om, mer för att kolla värmespill på huset än något som går att använda för viltinventering om jag förstod det hela rätt.

      Radera