Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

lördag 25 februari 2017

Test: Puma Hunter's pal

Av en slump ramlade jag på en Puma Hunter's Pal. Puma är en klassisk knivtillverkare vars knivar har höga samlarvärden. Just det exemplar jag hittade är tillverkat sista kvartalet 1973 (serienumret finns stämplat på parerstången, läser man de 3 sista siffrorna baklänges så får man fram kvartal + år, i mitt fall var de tre sista siffrorna 374).
 Knivmodellen har funnits i produktion åtminstone sedan 1950-talet och tillverkas fortfarande med mycket små förändringar. Idag går de på 160 euro.
Kniven är liten och lätt, 10 cm blad med en totallängd på ca 20 cm. Klingarns bredd ligger på ca 3 mm. Bladformen har jag inte testat tidigare men den är inte ovanlig på lite äldre jaktknivar, särskilt för fågel och öring.

Jag testade kniven som hastigast i samband med att jag slaktade en myskand. Den är liten och smidig att arbeta med men knappast något jag är speciellt förtjust i. Visst, såväl kniv som slida är mycket välgjorda men att de blivit så eftertraktade samlarföremål som de uppenbarligen är förstår jag verkligen inte.....

Skulle du ramla på en liknande kniv är mitt tips att antingen lägga undan den på ett säkert ställe eller sälja den på en auktion där du kan misstänka att det finns samlare. Den har ett betydligt högre samlar- än bruksvärde...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar