Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

fredag 10 februari 2017

Test: Bark River JX6

Jag har tidigare recenserat fyra knivar från amerikanska Bark River Knives & Tools. Jag har varit mycket nöjd med dem alla och nu har turen kmmit till en av BRKTs senaste modeller, JX6. Denna modell är designad av Chris Tanner. Kniven är 19,1 cm varav klingan utgör 9,3 cm. Knivbladet är 3,2 cm och tillverkat i verktygsstålet A2, härdat till 58-60hcr vilket är hyfsat hårt härdat. Vikten ligger på modesta 117 gram och handtaget är i epoxihärdad canvas, just denna variant kallas snakeskin burgundy och är en fröjd för ögat.
Om vi börjar med att kika på slidan så är den sydd i naturfärgat nötläder av hög kvalitet. Den är avsedd att kunna användas på såväl höger som vänster sida, man väljer först vilket därefter kan man forma den till önskad passform. Det gör enklast genom att man först skyddar knivbladet med lite olja därefter duttar man vatten på slidans framsida. Den skall inte bli genomblöt utan bara lite fuktig. När lädret är fuktigt så använder man fingrarna och formar lädret mot kniven och skapar en perfekt passform för just denna kniv. Jag har inte riktigt hunnit fram till det momentet ännu....
 Kikar man på slidans baksida så ser upphängningen lite lustig ut. Som vanligt med BRKTs knivslidor så är den avsedd att sitta högt upp i bältet. Jag vet inte om tanken är att man skall kunna bära den dolt på stan eller hur de egentligen resonerar men jag gillar det inte riktigt. Denna kniv kan dock placeras "cross draw", dvs på vänster sida av kroppen om man är högerhänt. Jag har inte burit mina knivar så tidigare men efter en säsong med olika BRKT så tycker jag att det fungerar mycket bra och är ett klart godkänt alternativ till lågt hängande på höger höft.
 En mycket lustig egebnskap men denna slida är at det finns en kraftig insydd magnet i slidan. Den håller kniven på plats även om man drar ut den så lång att bara bladet är kvar i slidan så som på bilden nedan....
Hur är då kniven att använda?

Jag har haft den under säsongens sista halva och använt den på en handfull bytesdjur. Själva eggen är av mycket god kvalitet, rätt härdat och slipat så är A2 ett formidabelt knivstål som är avsett för hårt bruk. Att få det så vasst att man lätt kan raka sig med det är inga problem. Nackdelen med A2 är i mitt tycke att det kräver lite mer skötsel än många moderna stållegeringar. Man behöver vara noga med att diska av det och gärna ge det en droppe olja emellanåt för att det inte skall missfärgas. Nu har jag inget emot att knivblad på bruksknivar missfärgas men jag känner en hel del personer som skulle bli ledsna om det hände med deras knivar...
Jag har ett par knivar sedan tidigare som har liknande utformning, de är båda utomordentliga skinners (flåknivar). Så även JX6. Eggens kurvatur gör flåarbete med kniv till något mycket enkelt. Spetsens vinkel var jag lite fundersam över inledningsvis, tyckte den var lite lågt placerad men den visade sig ligga mycket bra när man öppnar upp viltets hud eller buk. Med rätt vikel och teknik funkar den lika lätt att använda som en buksprätt.
Kort sagt: Bark River JX6 companion (som den egentligen heter) är en väldigt kompetent kniv. Den upplevs som mindre än sina knappa 20 cm men är kompetent nog att utföra arbeten avsedda för något större knivar. Kort sagt en extremt välfungerande jaktkniv. Kompletterad med en rak kniv på 10-14 cm för att underlätta sotningen så är man väl rustad för all jakt Sverige har att erbjuda.

Bark Rivers knivar köper man bäst på Survivalstore. Om något inte finns hemma så brukar Jörgen vara snabb på att plocka hem det, om modellen fortfarande finns i produktion. Det blir för övrigt billigare att beställa från Survivalstore än att beställa samma kniv från USA. JX6 kostar någonstans runt 2000 kr, lite beroende på vilket handtagsmaterial man föredrar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar