Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

onsdag 11 januari 2017

Test: Olight S10 baton


Olight S10 Baton tillhör kategorin små högporestandalampor. Den är 7 cm lång och har ett rejält clip vilket gör att man kna hänga den i bältet, en bälteshölla eller bara ha den i fickan nästan utan att märka att den finns där. Lampan drivs av ett CR123A batteri, nu är de ganska dyra så för att få lite ekonomi i användandet är det bra att skaffa den uppladdnignsbara varianten även om de utifrån min erfarenhet inte håller lika länge som engångsbatterierna.

Lampan har en påstådd prestanda på hela 400 lumen. Hade det varit en nonamelampa eller brandad kinalampa så hade jag inte trott ett ögonblick på det, nu är det en Olight och det ställer saker och ting i ett annat ljus (sic!). Jag lägger in valostores graf för att visa faktisk prestanda med högkvalitetsbatterier:
Som synes är startprestandan snubblande nära de uppgivna 400 lumen, däremot faller prestandan snabbt och stabiliserar sig på 250 lumen, vilket inte är kattskit det heller. Mitt subjektiva intryck vid jämförelse med olika "eftersökslampor" jag har är att Olight står sig bra, och har ett bredare ljus. Ljuset har en lätt dragning åt det gröna hållet.

Lampan är lätthanterad, möjligen så liten att den blir lite väl lätt att fippla bort. Den har tre olika ljuslägen där det lägsta räcker väl för vardagssysslor som att hämta ved bakom ladugården eller rota fram något på en mörk vind. Lampan är för övrigt helt vattentät enligt IPX-8 standarden. I änden finns en magnet som gör att man kan fästa lampan mot metallytor, vilket inte är helt fel om man tex rotar under en motorhuv.

För jägaren så skulle den fungera alldeles utmärkt att bära med i fickan vid all jakt. Skulle hunn gå i gryp har man ljus. Skulle mörkret falla innan man kommit hem har man ljus. Skulle man vakjaga så är lampan alldeles tillräcklig för att kolla om påskjutna djur ramlat i närheten eller om man skulle vara tvungen att gå dödsök eller ett kort spontant eftersök. Skulle man gå eftersök så är lampan en bra backup till ordinarie belysning. Själv har jag den som EDC (every day carry).

Kort sagt, lampan är bra. Sjukt bra och jag rekommenderar den å det varmaste.

Priset ligger på runt 400 kr och jag köpte min på XXL. Egentligen skulle jag rekommendera ett köp på Valostore istället men just denna modell verkar vara utgående. Den har dock ersatts av S1 som är något starkare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar