Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

lördag 21 januari 2017

Test: Bark River Classic Lite Hunter

Här kommer ännu en recension av en kniv från Bark River Knives & Tools (BRKT). Som jag nämnt tidigare är det ett företag som sköter sin produktion relativt småskaligt och hantverksmässigt i USA, närmaste svenska parallell är Karesuandokniven.

Denna gång har turen kommit till smäckra Classic Lite Hunter, en kniv som tyvärr inte finns i produktion just nu men som förhoppningsvis återkommer då det är en väldit trevlig bekantskap. Mitt exemplar knep jag på tradera strax innan jul och den har följt mig på julhelgernas olika jakter.
Knivens linjer är som en klassisk jaktkniv. Den är utseendemässigt tämligen tidlös, hade lika gärna kunnat vara från sent 1800-tal som tidigt 2000-tal. Åtminstone tills man ser till vilka material som använts. Nåväl, vi kan börja med måtten. Kniven är ca 21 cm lång varav klingan utgör 10 cm. Bladet är av fulltångetyp, har ett triangulärt tvärsnitt (full flat grind) och är ca 3 mm tjockt. Kniven är alltså avsevärt mycket tunnare än vad man är van vid när det gäller BRKT. Klingan är tillverkad i stålet 154CM vilket ligger nära 440C men med mer molybden vilket gör att det går att göra hårdare, det är ett amerikanskt stål som är närmast identiskt med japanska ATS-34.
Kniven har en parerstång i rostfritt stål, kanske är även den i 154CM, men det kan jag inte verifiera. Skaftet är i horn från den asiatiska sambarhjorten (Rusa unicolor) med nitar i mässing. Materialet är av god kvalitet och finishen är hög, vilket även syns på priset som låg på 320 USD för 7 år sedan när mitt exempar tillverkades. Slidan är i läder av hög kvalitet och sydd så att man bäst bär den cross draw.

Classic Lite Hunter är lätt och smidig, den ligger fint i handen. Själva kniven har antydan till "mage", det i kombination med slipningen, gör kniven till en utpräglad jaktkniv som bevisligen fungerar alldeles utmärkt till såväl urtagning som flåning och styckning. Knivens höga finish gör den lätt att göra rent. Kikar man på baksidan av slidan ser man ett stansat luftningshål längst ner, det är smart och visar en tydlig strävan efter att minimera bakterietillväxt i slidan. En detalj som jag gärna ser oftare på jaktknivsslidor om de inte löst det på annat sätt.

En allroundjaktkniv skulle jag till och med drista mig att kalla den. Till täljning och klyvning av ved är den ingen höjdare även om det naturligtvis fungerar så är andra knivar betydligt lämpligare för detta ändamål.

Tyvärr finns inte kniven i produktion längre, men vem vet. Emellanåt tar BRKT upp äldre designer och kör dem ånyo. Den som är intresserad av BRKT knivar rekommenderas ett besök på Survivalstore. Jörgen som driver Survivslstore är tydlig med vad som finns i lager och vad som måste beställas. Han är också mycket hjälpsam när det kommer till specialbeställningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar