Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 13 december 2016

Böker Arbolito Compadrito - en modern gauchokniv

Böker har flera olika serier med knivar, en av deras lite finare serier heter Arbolito och tillverkas i Argentine. Böker Arbolito Compadrito är min första bekantskap med en kniv ur denna serie och det är en trevlig bekantskap!
Compadrito är en medelstor kniv med en totallängd om 21 cm varav bladet utgör 10,6. Klingan är högt skålslipad och i Böhler N695, ett synnerligen dugligt knivstål som jag tycker borde kunna användas lite oftare än vad som sker idag. Skaftet är tillverkar i hjorthorn, exakt vilken art vet jag inte. Skaftet är ganska tunt men passar knivens syfte väl. Slidan är välsydd i grovt läder, den har bättre kvalitet än de flesta övriga Bökerslidor jag stiftat bekantskap med, men något annat kan man inte förvänta sig av Argentinskt industrihantverk. Min enda invändning är att jag helst hade sett att slidan var konstruerad som dangler, men man kan inte få allt och jag moddade den så den föll mig bättre i smaken....

Kniven är välbalanserad även om man kan uppfatta det tunna handtaget som lite lurigt att använda. Men då skall man ha i åtanke att det inte är en kniv man skall behöva lägga kraft bakom, det är en kniv som man med lätt hand skall hantera vid omhändertagandet av djur. Precis som dess föregångare, gauchoknivarna, så är det en ändamålsenlig kniv. Att tälja med den är bara dumt, det blir inte bra och det beror dels på slipningen och dels på handtaget. Att öppna upp djur, flå och stycka är den däremot helt suverän till. Kort sagt, en modern sydamerikansk jaktkniv med klassisk inspiration!

Som jaktkniv fungerar den alldeles utmärkt. Den är skön att arbeta med så länge man arbetar med lätt hand. När man flår kan man greppa om bladryggen med tumme/pekfinger så går flåningen som en dans. Att flå med vanligt grepp om knivens handtag blir lite svårare, den är så tunn att den tenderar att glida runt i greppet. Men det är en vanefråga.

Just modellen Compadrito är dessvärre slut hos Böker. Men jag kan rekommendera er att kika på bökers arbolitosegment för där finns en del andra kul och lovande knivar. Priserna ligger runt 1500 kr lite beroende på modell och dagens eurokurs. Hittar ni något kul så kontakta wanderoo för offert och beställning.
 Böker arbolito compadrito kommer med en rejäl läderslida...
 Jag försåg min compadrito med en dangler så kniven hänger nedanför jackkanten när jag jagar.
 Compadrito tillsammans med tre klassiska gauchoknivar. Gauchon är sydamerikas motsvarighet till cowboys och där finns en extremt romanstiserad machokultur kring gauchon, det roliga är att det i denna kultur finns inslag som vi i europa skulle tolka som näst intill feminina, inte minst i fråga om klädval.
 Knivarna intill varandra. Som synes är gauchoknivanra helt raka och mycket åldersomliga i sin utformning, de hade lika gärna kunnat vara medeltida.... Compadriton har lite kurvatur sett till rygg/handtag vilket gör den mer lättarbetad än de klassiska gauchoknivarna.
 De klassiska gauchoknivarna har sticktånge i ett handtag i ben, horn, metall eller trä. Compadriton har fulltånge med handtagssidor i horn. Här ser man att compadriton har jimpings på ryggen för att man skall få ett bra grepp med tummen mot knivryggen, motsvarande (om än mer artistiskt utformad) finner vi på en av mina gauchoknivar.
En avslutande bild på compadriton invid en ggauchokniv med benhandtag. Gauchokniven köpte jag när jag arbetade i Anderna i de NV delarna av Argentina i gränsområdet till Chile och Bolivia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar