Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

onsdag 9 november 2016

Test: Peltonen sissipuukko M/07

Peltonen sissipuukko M/07 är en kniv designad till finska försvaret. Finlands motsvarighet till Fällkniven S1 skulle man kunna säga och storleksmässigt är de lika. Kniven är 25 cm lång varav hälften är blad, bladtjockleken är lite drygt 4 mm så det är en ganska rejäl kniv. Bladet är i kolstål och teflonbelagt för att stå emot rost. Kolstål är ett bra bladmaterial, det är pålitligt och enkelt att bryna upp till bra skärpa även under lite improviserade former. Nackdelen är att det är rostbenäget och kräver skötsel. Vikten ligger på nästan 2 hg och det är ett tungt gummiaktigt grepp som drar upp vikten.

Jag har använt kniven vid åtskilliga jakter under hösten och har bildat mig en bestämd uppfattning om den. Det är en suverän bushcraftkniv, extremt prisvärd i det sammanhanget men den är inte något vidare bra som jaktkniv. Den är helt enkelt för spetsig, visst går det fint att öppna upp djur med den men vid flåning rispar man antingen sönder skinnet eller riskerar att skära hål på hinnor och muskulatur. Den funkar dock bättre till slakt, inte minst vid putsning av det sista köttet från benen eller till urbening är den bra. Den är också bra att spänta ved med, hur den är att tälja med vet jag inte för det har jag inte provat.

Kniven finns med lite olika slipning, den jag testade var V-slipad ända upp till ryggen men den finns i scandi-slipning med. Knivens absolut bästa detalj är slidan. Det måste vara en av de smartaste slidkonstruktioner jag stött på hittills. Kniven låses fast i slidan med ett gummihjul vilket gör att man kan bära kniven precis hur som helst, att bära den upp och ner medan man springer är inga problem. Samtidigt gör gummihjulet att det alltid är lätt att få upp kniven med en hand. Slidan är konstruerad för att kunna bäras hängande, horisontellt eller upp och ner. Man kan fästa den i bältet eller i mollesystem. Antagligen utgör slidan en större andel av knivens totalpris än vad som är brukligt idag. Personligen tycker jag att fler knivtillverkare bör tänka så för idag är lite för många knivar, även ganska dyra sådana, försedda med undermåliga slidor.

Sammanfattningsvis är Peltonen Sissipuukko M/07 en suverän vildmarkskniv som även kan användas vid jakt om man inte har en dedikerad jaktkniv att tillgå. Kniven köps tex från Casström och kostar då 895 kr.
 En rejäl brukskniv....
 ....i en fenomenal slida....
....med smart låsning.

1 kommentar:

  1. jag tycker den fungerar utmärkt till jakt också ..... även om den inte har optimal ergonomi för det

    SvaraRadera