Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

måndag 21 november 2016

Test: Fällkniven NL3L Njord

Fällkniven tillverkar många fina knivar. Bland mina favoriter finner man Northern Light serien, NL. Det är klassiska knivar med klingor i laminerat vg10 och läderhandtag. Stilen är en blandning mellan nordamerikansk tradition och lite äldre solingenbaserad jaktknivstradition. Bland fabrikstillverkade fastbladsknivar så tillhör dessa knivar toppskiktet och kostar därefter (3.888-4.789 kr enligt prisjakt).

Just Njord har en totallängd på 268 mm varav klingan är 150 mm. Med en bladtjocklek på 6 mm inser man genast att detta är en kniv för riktigt rejäla tag. Kniven levereras med en robust läderslida, personligen är jag inte så förjust i modellen då jag inte gillar knäppning utan vill ha öppna slidor av danglertyp.

Kniven är som sagt stor. Utan tvekan avsedd som överlevnadskniv. Storleken gör att man kan använda den till enklare hugguppgifter samtidigt som dess fina balans gör att den går att använda med precision.

Den är inte avsedd för jakt, men jag har ändå använt den på det viset eftersom det är mitt intresseområde. Håller man handen om bladryggen går det fint att öppna upp djur med den. Bladets kurvatur gör att den fungerar fint som flåkniv trots sin storlek. Det är inga problem att anvädna den vid styckning.

Det är ingen kniv jag rekommenderar som primär jaktkniv, men är man ute efter en överlevnadskniv som man emellanåt släpar med sig på jakt så är den bra. Jag tycker dock att det är läge att komplettera med ytterligare en slida av lågt hängande danglertyp. Man kan även överväga att slipa bort den del av parerstången som sticker upp på bladets ryggsida, i nuläget är den mest ivägen och den förstör lite av knivens symetri.

Den som är intresserad av Fällknivens Northern Light knivar rekommenderas att kontakta Tobias på knivbutik.se för ett prisförslag. De kan även utan risk köpas begagnat, i nuläget finns det inga piratkopior på dem.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar