Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

söndag 25 september 2016

Kantarellår och att tillvarata skörden

I år har det varit ett fenomenalt svampår. Själv har jag koncentrerat mig på kantareller. Eller rättare sagt, har inte haft anledning att bry mig om så mycket mer än just kantareller. I princip varje hundpromenad på mer än 4 km har resulterat i en bärkasse kantareller. Har släpat hem omkring 25 kg kantareller hittills i höst. Men de senaste veckorna har det blivit allt sämre. Det märks tydligt att kantarellerna lider svårt av torkan.

Ungefär hälften av de kantareller jag sparat har jag torrstekt och fryst in. Då steker men dem i panna utan fett och fryser in dem när allt vatten försvunnit. Dessa kantareller passar bra att knapersteka eller ha i pajer i vinter. Den andra hälften av skörden har jag torkat och vacumpackat. Då tar de ingen plats och skyddas mot fukt. Torkade kantareller tycker jag passar bäst i såser och stuvningar.

Innan septembertorkan vidtog så hade trattkantarellerna börjat titta fram. Har nog plockat något 10-tal liter ännu så länge. Kommer det bara lite regn så kommer skogen att explodera av trattisar. Trattisar passar bäst torkade. Jag brukar smula ner torkade trattisar i såser och omeletter för smakens skull.

1 kommentar:

  1. Ja här är det också gott om svamp! Har bara plockat och torkat trattkantareller, då jag tycker de ger mer o bättre smakmen det finns mycket gula kantareller också :) Tack för tipset att torrsteka!

    SvaraRadera