Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

fredag 8 juli 2016

Test: Karesuandokniven Bäver Damask 8

Sedan några månader tillbaka har jag haft tillgång till en av de vackraste knivar jag hittills hållit i. Det är en Karesuandokniven modell Bävern i damaskstål. Damaskstål är ett stål i flera kvaliteter där skillnaderna i de olika kvaliteterna etsas fram och mönster kan ses. Stålet är från svenska Damasteel och trots att det är vackert så är det gjort för att användas*.
Skaftet är i masurbjörk (horn och mässing), bladet är 8 cm långt och hårt härdat (58 HCR). Slidan är i brunt vegetabilgarvat nötläder. Första intrycket är att det är en rejäl liten kniv för småvilt, fisk och vildmarksgöromål. Så under årets fjälltur hade jag med den och en rejäl storkniv/huggare (Fällkniven Odin).
Vad gäller djur så har kniven testats på ett flertal öringar. Inga problem med urtagning, rensning och försiktigt fileande. Skaftets form gjorde att greppet var fint även om man var alldeles nedsmetad med slem och blod på handen. Vilket lovar gott inför kommande jakter.
Under fjällvistelsen passade jag på att tälja med kniven och såklart spänta ved. Inga problem. Fixade även med ett knivskaft i horn till en egen kniv, för saks skull valde jag att jobba en del med Bävern Damask i hornet för att kolla hållbarheten på bladet. Trots någon timmes arbete i horn, som brukar sluka eggar, märktes ingen påtaglig skillnad i skärpan. Men med tanke på vad bladet innehåller* är jag inte så förvånad. Och det var därför jag vågade använda kniven så hårt som jag gjorde.

Sammanfattningsvis så kan jag bara konstatera att det är en extremt kompetent liten kniv. Den duger till det mesta en jägare kan tänkas komma på, möjligen undantaget sotning av större klövvilt. Den duger såklart inte heller som stickkniv då den helt enkelt är för kort. Men vill man ha en rejält vacker slitvarg eller fin presentkniv till en jaktkamrat som fyller jämt så bör Karesuandokniven Bävern Damask övervägas!

Karesuandokniven Bävern Damask har ett rek utpris på ungefär 3700 kr, jagar man bästa pris på nätet kan man komma ner något 10-tal % i pris. Bästa pris jag funnit är hos wildboars där den kostar 2995 kr.
_________________
*Just detta heter Dense twist och består av RWL34 och PMC27, dvs två högkvalitativa stålsorter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar