Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 21 juli 2016

Nya köttbestick

Härom dagen fick hem nya köttbestick, 10 stycken laguiole köttknivar. Jag föll för dessa då de är fällknivar.
Som vanligt är det bra att göra lite research inför ett köp. Det gjorde inte jag denna gång. Däremot gjorde jag det efteråt och blev lite brydd. Laguiole är en märkning som är ännu svårare att förstå än sabatier. Båda märkningarna är regionmärkningar, inte företags eller fabriksmärkningar. Detta innebär att det finns många olika kvaliteter inom varje märkning. Som jag förstått det är sabatiermärkningen hårdare kopplad till en region än vad laguiole är. Laguiolemärkningen är alltså inte ens skyddad vilket innebär att det finns inte mindre än tre olika varianter av laguioleknivar:

  1. Knivar tillverkade i Laguiole. Dessa är oftast hantverksmässigt tillverkade i små upplagor och mycket dyra.
  2. Knivar tillverkade på andra platser i Frankrike. På vissa marknader är dessa, samt grupp 1, märkta France eller made in France. Ofta serietillverkade i fabrik. 
  3. Knivar tillverkade på andra håll i världen, oftast kina. Dessa är generellt sett billiga. Finishen är inte optimal, vad gäller fällknivar saknas ofta tydliga "klick" vid in/utfällning. 
Samtliga dessa knivar är alltså helt korrekt märkta "laguiole", men det är bara en av dem som är tillverkad på "rätt" plats. Jag har försökt rådda lite i fråga om de knivar jag köpte. Jag har inte lyckats identifiera dem men är i princip helt säker på att det inte är knivar av kategori 1. De är med andra ord av kategori 2 eller 3. Finishen är hyfsad vilket talar mer för grupp 2 än 3, men den kinesiska lågpristillverkningen har blivit klart bättre under senare år så det skulle egentligen lika gärna kunna vara knivar ur grupp 3.

Hur som helst, vilken dag som helst skall vi inviga dem på lite gott viltkött.
________________________
Efter lite mer research så har jag kommit fram till att knivarna ingår i en serie som kallas Golinhac, den tillverkas av L'Eclair. L'Eclair är en firma registrerad i Trier. Knivarna däremot, är högst sannolikt producerade i Kina på uppdrag av L'Eclair. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar