Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

söndag 12 juni 2016

En galt i natt

Den gångna natten gick bra. 

Jag gick ut vid 23-tiden och satte mig. Bra tid, knotten hade lugnat sig (är fortfarande prickig över armarna efter knittbett jag fick vid tuppslakt). Första timmen hände inget men strax efter midnatt hördes försiktiga steg. 

"Grävling" tänkte jag. 

Såg inget särskilt förutom en sten. Slog på belysningen som Jonas byggt. Stenen har öron. Och ögon. Och ragg. Såg ut som galten jag har flera bilder på. 

Höjde bössan. 

Siktade. 

Kramade av. 

Grisen var borta. Satan! 

Traskade hem och hämtade en yster terrier. Hittade snabbt skottplatsen och terriern stretade på i selen. Hon gick som tåget och 100 m senare fann vi grisen. Han rörde sig fortfarande men ett skott bakom örat satte stopp för det. Sedan släppte jag fram Missan som luggade grisen ordentligt. 

Kulan hade träffat lunga och lever. Har inte vägt den men gissar på en slaktvikt på 30-35 kg. En ettåring av de små betarna och den outvecklade pungen att dömma. 


1 kommentar: