Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

lördag 23 april 2016

Test: S Djärv slöjdkniv

Jag har haft min S Djärv slöjdkniv 17*60 mm länge. Den är väl utprovad vid det här laget.

Kniven har ett klassiskt spolformst handtag i oljad ek, bladet är i kolstål. Inledningsvis tyckte jag den var svåranvänd men när jag lade om eggvinkeln något så bet kniven helt plötsligt bättre. 20+20 grader visade dig bra på denna kniv. Stålet verkar hårdare härdat än jag är van vid, att bryna den var inte då lätt. 
Jag har testat att ta hand om ett rådjur med den. Självklart går det, men det är helt uppenbart att det inte är syftet med kniven. Det är och förblir en slöjdkniv. Så är man ute efter en bra täljkniv att ha på passet, eller kanske en fin korvkniv så är detta något för jägaren, annars är det en kniv för slöjdaren. Och till det är den riktigt bra (åtminstone efter att jag lade om eggen).

Kniven kostar 370kr utan slida och 770kr med. Allt är tillverkat på S Djärv hantverk AB.

 Www.djarv.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar