Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

fredag 11 december 2015

Recension: Real Steel Hunter 165


Real Steel Hunter 165 är en fastbladskniv av det mindre måttet. Kniven är, som namnet antyder, 16,5 cm lång, varav bladet är knappt 7 cm. Det är en lätt kniv på knappa hektot. Bladet är välgjort och i svenskt Sandvik 12C27 stål. Det är alltså samma stål som i klassikern Eka Swingblade och i de flesta av Karesuandoknivens knivar. Hela knivsidan är flatslipad i enighet med internationell jaktknivstradition. Handtaget har handtagssidor i syntetmaterialet G10 vilka skruvats mot tången som är av full bredd. I ändren av handtaget finns ett hål där man kan knyta en fånglina. Slidan är av kydex och kan monteras på olika sätt. Jag har valt att montera min snett, dvs varken vertikalt eller horisontellt ungefär mitt emellan.
Real Steel är ett kinesiskt företag. Det är ett företag som producerar prisvärda kvalitetsknivar i egen design, inte kopior eller plagiat. Jag har tidigare testat en fällkniv från dem och den var jag mycket imponerad av, en av de mest prisvärda knivar jag testat hittills.

Real Steel Hunter 165 är smäcker och lätt, den kan bäras på många sätt. Innan jag valde att placera den i bältet så testade jag att bära den som en necker, det är den väl anpassad för. Inte minst som den är relativt tunn. Dess ringa vikt gör den mycket väl lämpad som just neckknife. Eller kanske placerad på en ryggsäcksrem om man går mycket med ryggsäck när man jagar eller är i naturen. Storleks och formmässigt konkurrerar den närmast med den vid det här laget klassiska ESEE Izula, den sistnämnda är dock mer generisk till sin utformning och kan modifieras på flera sätt beroende på hur den skall användas.
Jag skulle klassa Real Steel Hunter 165 som en tämligen renodlad småviltkniv. Den har kapacitet för större jobb med, men den kommer bäst till sin rätt när man hanterar djur upp till rådjurs storlek. Jag har använt den för att ta omhand allt ifrån duvor och kaniner till rådjur.

Kniven är smäcker nog att lätt hålla inne i handen när man öppnar upp djuret eller behöver arbeta inuti buken. Den har tillräcklig längd för att sota ett rådjur. Bladformen är väl anpassad för flåningsarbete. Eggen håller skärpan väl, det märks att härdningen är noggrant genomförd. Samtidigt är stålet inte speciellt svårslipat.

Sammanfattningsvis kan jag bara konstatera att det är en mycket kompetent liten fastbladskniv som fungerar bra för vildmarksaktiviteter och ypperligt för jakt. Jagar man lite större vilt behöver den kompletteras med en större kniv men för allt vilt upp till rådjurs storlek så täcker den alla behov. Priset ligger på ungefär 550 kr vilket får betraktas som mycket prisvärt för en kniv av denna kvalitet.

Kort sagt, en kniv jag kan rekommendera. Kanske något för den som letar julklapp till en jägarevän?
__________________________
Kniven kan köpas på Wanderoo.se. Den finns i grönt eller svart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar