Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 25 juni 2015

Test: Böker Gnome

Böker Gnome är en liten, mycket liten, fastbladskniv designad av danske Jesper Voxnaes. Dess totala längd är 9,8 cm varav 5 cm blad. Klingan är hela 5 mm tjock och 2,7 cm hög. Mitt exemplar är en specialutgåva (nr 009 av 600) med blad i Vg10 och sidor i kolfiber, det gör att den klockar in på 57 g när jag testvägde den.

För att man skall kunna använda en sådan kniv krävs att den är försedd med stropp. Man håller pek- eller ringfingret runt handtaget och övriga fingrar runt stroppen.

Kniven är väldigt hanterbar trots sin litenhet. Jag har, i brist på villebråd, rensat en del fisk med den. Bland annat plattfiskar och en 2 kg tung havsöring. Det var enkelt gjort även om man får arbeta lite annorlunda än med en stor kniv. Man får atbeta med korta snitt.
Jag gjorde lite täljtest med. Den är inget vidare att tälja späntor med, helt enkelt för att den är så kort. Men att telja lite finare detaljet kan man använda den nästan som en karvsnittskniv. Eftersom vi har haft en relativt kall och blöt vår så hittade jag lite tidiga kantareller. Böker Gnome unde konstateras vara en suverän svampkniv. Antagligen minst lika bra som korvkniv på passet.
Kniven bärs antingen i en liten läderslida i bältet eller i en kydexslida runt halsen. Det tämligen raka bladet gör den mycket lättslipad.

Jag tycker sammanfattningsvis att det är en trevlig liten kniv. Men det är en kniv som man behöver vänja sig vid. Har man inget annat till hands när man skall ta omhand det man skjutit så är den kompetent att använda på upp till älgkalvs storlek, det var åtminstone det intrycket jag fick av den vid mina test. Kort sagt, vill du ha en liten kniv som sticker ut designmässigt är detta något för dig.

Kniven kan köpas från Wandroo.se. Den versionen jag har kan fortfarande tas in, den går då på 749 kr. Det finns även billigare versioner i stålet 440C* med antingen olivträ i handtaget eller micarta. Priset landar på 449 kr.
__________________________________
440C är ett bra stål i mellanprisregistret. Knivar i detta stål brukar vara prisvärda.

3 kommentarer:

  1. Snygg! Funderar starkt på en sån nu. Men stroppen, misstänker att du gjort den själv? Finns det nåt namn på den? Kanske du till och med kan tipsa om en beskrivning? //JonasE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med om att stroppen är snygg. Men det är inte jag som ligger bakom den. Den satt på! Utan stropp är kniven nog näst intill oanvändbar.

      Radera
    2. Hm, stroppen syntes ju om man bara skrollade ner lite... Tyckte annars att stuket på stroppen hade din stil. Jaja, så fort jag hittar min bankdosa så blir det en beställning av en Gnome.Eller kanske ett par, brukar vara bra att ha en som man kan ge bort! //JonasE

      Radera