lördag 9 maj 2015

Recension: Den stora knivboken

Den stora knivboken - hur du gör din egen kniv av Mikael Hansen. ISBN 978-91-7586-655-0
Det duggar inte tätt med böcker om knivmakeri. Under sent 1980-tal och tidigt 1990-tal kom Bo Bergman med ett par banbrytande böcker som får ses som klassiker idag. Mitt intryck är annars att 1990-talet var den tid då de flesta kom ut i sverige, Knivmakarens ABC (Hansen), Kniv till slida med pautat motiv (Dahl), Gör din engen brukskniv för jakt, fiske och fritid (Martinsson). Under 2000-talet har Samuel Karlsson kommit med ett par böcker om knivar, visst handlar det om handgjorda knivar men mer om knivar och knivmakare än knivmakeri och hur man gör i praktiken. Ulf Avander har gett ut ett par på eget förlag, ringbundna och antagligen i väldigt liten utgåva. Löfgrens bok om läderslidor är också utgiven i egen regi. Bland de kommersiella förlagen var det alltså bortåt 15 år sedan det senast kom en praktisk bok om knivmakeri. Det gör Mikael Hansens senaste bok mycket efterlängtad.
Som ni förstått gillar jag knivar. Har alltid varit mer eller mindre knivtok. Ett tag yttrade det sig genom att jag tillverkade egna knivar, först köpte jag blad som jag skaftade därefter började jag smida själv. Jag tillverkade själv såväl sticktånge- som fulltångeknivar och fällknivar. Jag har inte riktigt hållit räkningen men sisådär 60-70 knivar har jag färdigställt, lägg till ytterligare ett 20-tal som jag aldrig orkade tillverka någon knivslida till och något 50-tal knivblad som jag inte haft ork att skafta så förstår ni vilken förkunskap jag har. I dagsläget är jag mest intresserad av att hitta de bästa jaktknivarna. Det är vad som präglat de senaste årens knivrecensioner som ni fått stå ut med på bloggen.

Det må vara hur det vill med mig, nu över till Hansens bok.

Det är en fin bok, rektangulär, kanske 90% av en A4´s yta. Hårda pärmar nästan 200 sidor tjock och med en stor mängd färgbilder. Pappret är halvblankt och i mitt tycke en liten aning för tunnt. Boken är översatt från danska, ibland är jag inte riktigt överrens om ordvalen men kanske är jag lite ringrostig vad gäller knivmakeritermer. Det var trots allt 10 år sedan jag var som djupast inne i det.
___________
Boken innehåller grovt sett kapitel/fördjupningar om:

Hur man skaftar en vanlig sticktångekniv samt syr en enkel slida. Detta är en grundläggande DIY guide där man utgår från ett färdigt blad. Fungerar bra till nybörjaren. Därtill finns en mängd tips kring hur man kan variera sig. Relativt stor betoning läggs på planering och förberedelser, dvs hur man på förhand designas kniven.

Kort om hur man tillverkar fällknivar och fulltångeknivar. Detta är två korta DIY instruktioner som utgår ifrån färdigt chassi respektive blad. Fällknivar och fulltångeknivar verkar inte vara Hansens stora intresseområde. Kanske är det strikta danska regelverket kring f'ällknivar (här kan ni skriva på en protestlista)

Materialguide. På lite olika håll i boken går Hansen igenom olika material. Han behandlar trä (inklusive torkning och oljning) tämligen uttömmande, läder likaså. Inlägg av metall behandlas också bra. Jag tycker att moderna material och knivstål behandlas lite väl kortfattat. Det finns även en hel del om verktyg och maskiner.

Knivmakare/smeder. En mängd knivmakare och bladtillverkare intervjuas. Jag kan inte riktigt bestämma mig för om intervjuerna är matnyttiga eller mest bara trevliga att läsa. Jag blir dock lite förvånad över bildurvalet, som såklart speglar Hansens intresse. När en av mina favoritknivdesigners, Jens Ansö intervjuas (2 gånger, en gång om knivmakeri och en gång om hur man tillverkar klingor) föreställer de flesta bilderna fastbladsknivar trots att mitt intryck av Ansös produktion är att fällknivarna dominerar. Å andra sidan, om bokens syfte är att inspirera den som tillverkar egna knivar är antagligen prioriteringen den rätta.

Övrigt. Sedan finns det en mängd övrig information. Lagar, tips kring kurser och tävlingar, sociala medier, lite inköpstips mm. Det finns tips om hur man underhåller sina knivar, det skall inte glömmas bort.
______________
Vad saknas? Jo jag saknar en del saker. Tex börjar kydex bli allt vanligare som material vid slidtillverkning till "moderna" knivar. En kort beskrivning av hur man tillverkar en kydexslida hade varit bra. Sedan tycker jag att stålkapitlet är för kortfattat. Jag hade gärna sett betydligt mycket mer om själva knivbladet, dess material, form och hur det värmebehandlas samt inte minst vad man skall undvika att göra med det. Nu är Hansen mest inne och snuddar lite kort vid det. Jag får känslan av att Hansen är mer inne på konsthantverk än bruksknivar, vilket gör att diskussioner kring olika ståls bruksegenskaper blir lite överflödigt utifrån Hansens sätt att se det..

Vem är då boken riktad till? Jag skulle nog drista mig att säga att de allra flesta som använder kniv till jakt, fiske, friluftsliv eller tillverkar knivar eller samlar på knivar har något att hämta i boken. Den är nämligen väldigt bred. Något tappar den i djup (ni minns mina kommentarer om stål?), men dess breda anslag är till största delen positiv.

Kort sagt. Det är hur man än vänder och vrider på det en bok som saknats i många år.

Här kan du köpa den om du inte hittar den i din vanliga boklåda:
Plusbok (medlem) 149 kr annars 229 kr