Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

lördag 7 februari 2015

Varning för piratkopierade knivar på svenska nätbutiker!

Jag blev uppmärksammad att JagaMera hade fulkopior (egentligen varumärkesstöld) på knivar i sitt utbud. Vad jag förstår säljer JagaMera flera knivar av modeller som tillverkaren inte gör och allrig haft i sitt sortiment. Ett exempel är en kamouflagefärgad Gerber som ser ut såhär på JagaMeras hemsida:
Kniven finns inte i Gerbers utbud, däremot hittade jag den på AliExpress. Den kinesiska sidan som månglar ut piratkopior av precis allt:

Ett annat exempel gäller en Browningkniv, "Browning Shadow Wood". Den finns inte i Brownings sortiment. Men även den finns på AliExpress:

Det som är svårt att få ihop vad gäller JagaMera är att butiken även säljer riktigt fina knivar från tex Benchmade och Zero Tolerance samt vanliga knivar som Eka Swingblade till helt OK pris.  Varför smutsa ner sitt namn och riskera problem på grund av varumärkesstöld när det ändå finns en ambition hos företaget, det förstår jag inte. Jag hoppas att JagaMera ser över sitt sortiment och rensar ut det som är piratkopierat.

2 kommentarer:

  1. Det är svårt att köpa knivar nu mer. Man vet inte vilka som är piratkopior eller ej.
    Jag måste dock erkänna att jag köpt fällkniven F1 som kopia. Men som försvar hade jag redan originalet. Jag ville jämföra knivarna.
    Flera gånger blandade jag ihop dom så pass lika är dom, med slipningen skiljde sig åt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med. Kanske är det läge att skriva om det med...

      Radera