Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

söndag 18 januari 2015

Brandade kinakopior på märkesknivar - fler exempel

Det börjar bli väldit vanligt med brandade kinakopior på designade kvalitetsprodukter. De vanligaste är nog dolken Cold Steel SOG desert dagger som säljs under ett halvdussin namn i sverige där såväl gyttorp som stabiloterm och Engelson är lika goda kålsupare. Detsamma gäller Buck vanguard. En av de fräckaste stölderna står jaktkit för. De har en oblyg kopia på Fällkniven F1. En del av företagen som gör såhär är tysta avdra går in och diskuterar, försvarar sitt agerande.

Flera av företagen som säljer de kinakopierade knivarna påstår som sagt att det rör sig om egen design och egna specifikationer. Detta samtidigt som en av företagarna i en nätdiskussion avslöjade att det finns färdiga mallar för i princip varenda förekommande knivdesign i de kinesiska fabrikerna.
Det handlade mest om att bestämma sig för vilken design och vilka material beställaren ville ha samt hur knivarna skulle märkas. De flesta av företagen ger sig inte in i några diskussioner. De säljer sina kinatillverkade plagiat och därmed basta. Men några företag är så fräcka att de ger sig in i diskussioner kring sina knivar när de ifrågasätts. Diskussionerna kan hittas via google och avslöjar att företagarna i några fall ha en mycket dynamisk inställning till sina produktspecifikationer, vilka inte sällan kan ändras under tidens gång. Ett japanskt superstål kan helt plötsligt förvandlas till det ordinära kinesiska 440-stålet.

Härom dagen upptäckte jag ett nytt synnerligen fräckt och oblygt exempel på fenomenet. Det rör sig om smålandsbaserade webshopen Nordmines knivar. Nordmine beskriver sig såhär:
Nordmine ligger mitt i Småland och brinner för nytänkande och produktutveckling inom aktiv jakt, friluftsliv och motion. Vi ska tillhandahålla både egenutvecklade produkter och produkter från andra intressanta leverantörer runt om i världen.
Låt oss nu kika närmare på dem. Jag använder screenshots nedan, detta då jag erfait att dessa pordukter snabbt kan försvinna så att länka dem är rätt meningslöst. Tre av fyra knivar har jag lyckats identifiera ursprungsdesignen för, delvis med hjälp de kunniga medlemmarna i FB gruppen knivsamlaren. Det var dock första kniven nedan som fick mig att hajja till. Efter att ni sett bilderna nedan kan ni ju fundera över det där med produktutveckling och egendesign...

 Nordmine Twinblade, förvillande lik Ourdoor Edges kniv Flip n zip, version Flip n blaze. I original kostad den $73.95, dvs ca 600 kr med rådande växelkurs.
 __________________________________________
 Nästa kniv är Fällkniven Boar 7. Detta är en kopia på en top of the line kniv som tillverkas småskaligt och enbart på beställning. Todd Begg Bodega heter modellen. Den finns i flera versioner, grundversionen kostar $770 dvs ca 6200 kronor.
 ____________________________________________
 Fällkniven boar light var svårare att hitta en direkt parallell till, men så fick jag tipset om att det rör sig om en Herbertz kopia på en kniv som inte funnits med i deras produktkatalog sedan 2012.

Nordmine är ett ungt företag, det registrerades av allt att dömma under våren 2014. Det verkar vara en bisyssla. Men det försvarar inte att en massa kinesiska kopior på kvalitetsprodukter, kopior vilka märkts med det egna företagsnamnet. Jag har baa skummat lite i deras sortiment, primärt knivarna. Men den som har bättre koll på utrustning i allmänhet kommer säkert kunna identifiera fler designstölder. Mitt definitiva intryck är nämligen att Nordmines affärsidé är att beställa brandade varor från kina. Varor som oblygt kallas för egen produktutveckling....

Eller vad anser ni?
______________
Tack till fb gruppen knivsamlaren för hjälpen med idenifiering av originalknivarna.

3 kommentarer:

  1. Blir tyvärr allt vanligare med kopior inom alla produktsegment :(

    Har du någon jämförelse mellan orginal och kopia vad som skiljer för kunden på någon kniv?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, tyvärr.
      Jag försökte få loss jaktkit knv1 för ett trippeltest med den, en kinakopierad f1 och en äkta f1 men han fick kalla fötter.
      Skall se om jag inte kan göra något sådant framöver, vi får se. Det hänger ju lite på vad jag kan få loss till ok pris, hustrun uppskattar inte om jag lägger allt för astor andel av hushållskassan på knivar och prylar. Hon tycker att mina jaktarrenden och ammo är illa nog. Konstig kvinna, inte sant?

      Radera
    2. Sitter lite i samma sits vad gäller frugan....
      Men får du till ett jämförande test ser jag fram emot det :)

      Radera