onsdag 1 oktober 2014

Recension: Happy Hunting

Happy hunting en bok om jakt, jägare och jyckar är en minst sagt färgglad bok. Den har ett varselorange tema som gör mig med lätt astigmatism smått sjösjuk. Jag tycker inte att det är något lyckat drag även om man definitivt ser boken när ögat faller på den. Boken är skriven av mediaspindeln Fredrik Lundberg och fotografierna är tagna av Charlie Bennet. Den är utgiven på Norstedts förlag och är på 220 färgsidor med hårda pärmar, den är tryckt i EU vilket fortfarande är vanligt även om en hel del böcker trycks i Asien för att kapa kostnader. Böcker tryckta i Sverige börjar bli rejält ovanliga.
Boken tar upp allt mellan himmel och jord, den känns nästan rörig. Den inleds dock med ett kapitel som gör några små nedslag i jaktens historia, därefter följer kapitel om hur man börjar jaga. I totalt 12 kapitel hanteras såväl olika jaktformer som prylar, det avslutande kapitlet är nästan det viktigaste. Det handlar om själva skottet och den storm av känslor som genomsyrar en när man väl löpt linan ut och släppt iväg det heta blyet.

Boken är väldigt roande, kanske lite forcerat roande men det kan man acceptera. Den behandlar dock en hel del viktiga ämnen, inte minst själva jägarkulturen, med lagom distans. Som jag skrev tidigare är det en splittrad och upphackad bok. Det är snarare frågan om en mängd korta kåserier än en helhet. Att Fredrik Lundberg jobbar med kommersiell TV och inte är en professionell författare märks. Men som sagt, den är både roande och lättläst. Sidorna rinner fram och bilderna är bra, men färgsättningen fungerar inte för mig. Inte alls.

Boken kan tex köpas på:
Bokus för 235 kr
Adlibris för 237 kr