Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

måndag 29 september 2014

Test: Tuf Cloth

Innan jag for till Bohuslän i förra veckan damp det ner ett varuprov i brevlådan, en utrustningsvårdsprodukt som knivbutik.se plockat in i sitt sortiment. Knivbutik beskriver produkten såhär:
Detta är en trasa impregnerad med Tuf-Glide Marine. Trasan kan återanvändas om och om igen. Viktigt är att man efter varje användning lägger tillbaka trasan i den förslutningsbara påsen i vilken den levereras.
Trasan är mycket praktisk att använda till vapen- och knivvård mm...
TC Marine fungerar även i saltvattenmiljö!
Storlek: 30 cm X 30 cm
* Rengör
* Smörjer
* Rostskyddar (även vid kontakt med saltvatten)
* Driver ut fukt
* Förhindrar frysning

Drar inte åt sig smuts. Fungerar både i extrem värme och kyla. Tjocknar inte i kyla.
Ofarligt för trä, läder och plast.
Jag började med att plocka isär min hagelbock. Alla metalldelar gneds med trasan. Ytan blev inledningsvis lätt kladdig. Jag monterade ihop vapnet och stoppade det i vapenväskan. När jag packade upp den dagen därpå kände jag inte av något kladd, ytan hade torkat.

Jag använde bössan i tre dagar i hård havsmiljö. Jag valde att inte göra vapenvård förrän sista dagen. Då hade det kommit antydan till rost på den del av pipan man rör mest, dvs den del av pipan man kommer åt när man laddar om. Mängden rostantydan var försumbar och försvann  direkt vid enkel vapenvård. Mängden rost var nu efter tre dagar inte större än vad det brukar vara efter en dag i hård miljö med lite vapenolja på bössan.

Jag använde alltså Tuf Cloth på samma sätt som jag tidigare dagligen använt vapenolja när jag jagar i skärgården. Skillnaden var att jag bara gned in bössan före resan, när jag tidigare använt vapenolja så har jag gått över bössan efter varje jaktpass. Tuff Cloth fungerar alltså mycket bra och skyddar vapnen och utrustningen väl. Jag tycker att den är ett mycket bra komplement till den vanliga utrustningsvården, dock ingen ersättning.*

Vanlig Tuf Clot kostar 69 kr och beställs HÄR.
Tuf Cloth Marine kostar 79 kr och beställs HÄR.
_____________________
*Vilket påminner mig om att det är hög tid att gå över drillingen inför onsdagens premiärsläpp för terriern!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar