Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

fredag 19 september 2014

Fällknivar

Jag har planer på att skriva en del om fällknivar framöver. Det finns två starka skäl till detta.

1/ Fällknivar är tämligen ovanliga bland jägare. Finns de så följer de oftast med som "korvkniv", men ytterst sällan som primär jaktkniv. Vi har helt enkelt ingen tradition att använda fällknivar på det viset i Sverige, till skillnad från exempelvis USA.

2/ Fällknivar väcker inte samma uppmärksamhet som knivar i fodral i bältet. I en tid då knivlagen tillämpas allt hårdare kan det vara lämpligt att inte stoltsera med knivar i onödan. Att inte ta risker att få problem om man möter en polis i affären men har glömt att lägga av sid slidkniven.
Jag har redan inlett det hela med en grundlig genomgång av en top-of-the-line fällkniv från Pohl Force. Jag kommer att fortsätta med ett antal recensioner. De kommer grovt sett att följa min vanliga mall men jag kommer även att variera mig genom att tex jämföra flera knivar från samma tillverkare eller designer. Som vanligt kommer knivarna att testas praktiskt och utvärderas utifrån hur jag upplever att de presterar. Recensioner där kniven inte ens använts på ett djur är helt värdelösa ur ett jaktligt perspektiv. Jag kommer att vara tydlig med vilka konstruktioner och bladformer jag tycker är bra respektive olämpliga för jaktliga ändamål.

Tills jag publicerar nästa fällknivspost så kan ni alltid passa på att botanisera bland Knivbutiks och Wanderoos fina utbud av knivar. Jag handlar själv från båda dessa butiker och tycker att båda har en enastående bra serviceambition. (Och nej, jag får ingen ersättning för att skriva det)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar