Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

söndag 10 augusti 2014

En grävling för Essa

Inatt var Essa och jag ute. Vi stack ut vid tio. Essa sökte av området kring ett grävlinggryt. Därefter rörde vi oss sakta mot några gärden med havre. 

Först var hon extremt springsugen. Drog ut många hundra meter för att sdan hålla sig närmare mig och söka ut som i solfjäderform. Lätt att följa på pejlen. I högt gräs eller havre så hoppar hon grna fram med höga skutt snarare än nosar sig fram. 

I kanten på en havreåker började hon skälla. Det stod helt stilla och jag smög fram. Upptryckt mot en mur stod en fräsande grävling med Essa framför sig. Jag tog fram revolvern ur hölstret, satte i en patron och gick fram. Föste undan lite gräs med pipan och på 20 cm håll avslutade jag grävlingen. En hona från årets kull. 

Essa slet genast åt sig grävlingen och ruskade den så att även nacken knäcktes på grävlingen. 

Mycket nöjd återvände jag med Essa till bilen. 

5 kommentarer:

  1. Grymt kul att jycken funkar till grävling..det finns mängder av grävling så jakt tillfällen lär det inte bli brist på..grattis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är suveränt roligt. Får se hur mycket jag utnyttjar det, men inledningsvis tänkte jag ta bort ett gäng grävlingar i hemmatrakten och på ö-arrendet.

      Radera
  2. Dom flesta grävlingar verkar avslutas av nattlig biltrafik!
    Såg tre st grävlingar FUBAR på 3 mil i Mark i dag, varför har dom så dåligt trafikvett?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt. Den enskilt största dödsorsaken för grävling är bilen. Finns till och med en avhandling om just grävlingar och bilar.

      Radera
  3. Grävlingar har kalas på insekter som bilarna dräper,samt kadaver i dikena..likaså brukar maskar,grodor mm vara lätta byten ute på asfalten..det är väl orsaken till det hela,samt taskig syn..

    SvaraRadera