onsdag 23 april 2014

Recension: Curing & Smoking, The River Cottage Handbook No.13

Det är många år sedan jag upptäckte den egensinnige kocken Hugh Fearnley Whittingstall som verkar i Dorset i södra England. Jag hittade honom via hans roliga TV-serie om självhushållning, River Cottage. Det hela växte till en stor rörelse med många olika delar, inte minst lobbying (t.ex. avseende hönshållning och hållbart fiske). Verksamheten har ett kommersiellt folkbildningsideal. Som en del av detta ger man såväl kurser som handböcker. En av de senaste handböckerna handlar om hur man kan ta till vara på (förädla) kött och fisk. En perfekt bok i dagens hipstersamhälle där korvstoppning och surdegsbröd tillhör mångas intresse. Nedan kan du kika i bokens första sidor:

Boken handlar om hur man kan röka, salta, torka och grava olika produkter. De första 140 sidorna handlar om metoder, ingredienser, utrustning etc. Dvs den allmänkunskap man skall ha med sig innan man ger sig på att torka och fermentera kött. Boken är på engelska men det är en, för att vara kokbok, lättläst produkt. Alla mått anges t.ex. i gram och liter. Inga konstiga engelska mått även om man på mängderna märker att den bitvis är skriven för engelska mått.

Receptdelen är på 110 sidor. Jag upplever recepten som betydligt enklare att ta till sig än flera av de korv och köttböcker som finns utgivna på svenska. Det hela är enkelt förklarat, så enkelt att det inte känns som omöjligt att våga sig på att försöka fermentera en salami för första gången. Recepten är primärt inriktade på griskött även om det finns fågel, fisk, vilt, lamm och nöt bland recepten så är det inga av dessa som matchar grisens fett vilket är avgörande för att få korvarna saftiga. Jag kan i och för sig mycket väl se mig själv byta ut köttslagen hejvilt, det är så jag fungerar. Men en mindre vågad jägare i köket skulle klara sig långt på att byta tamsvin mot vildsvin och därigenom ha mycket stor behållning av boken.

Steven Lamb. 2014. River Cottage Handbook No.13. Curing & Smoking.  Bloomsbury. ISBN 978 1 4088 0882 5

Boken kan t.ex. beställas på bokus för 156 kr.