Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 13 mars 2014

Ny jaktradio - Baofeng UV-5R

/Pga ökad trafik till denna blogpost kan jag rekommendera att ni kollar tillägget längst ner/

Ibland blir man så nyfiken på något att man inte riktigt kan låta bli. I mitt fall gällde det kinatillverkade jaktradios. Anledningen till min nyfikenhet var att det just nu finns en uppsjö uppenbara kinakopior på den svenska marknaden. Oftast rör det sig om kopior som designmässigt ligger nära klassiska jaktradios från framför allt ICOM. Priset är dock ett annat, oftast ungefär 50-70% av vad en ICOM kostar. Det tycker jag är väldigt mycket pengar för no-name produkter. Eller ja, de har ju namn, men det är namn utan rennomé och status inom radiotillverkningsområdet. Namn som Rudolf eller Genzo Royal säger absolut inget mer än att de är beställda uppmärkta från Kina och att säljaren gör en stor förtjänst för varje sålt exemplar. Det är namn som inte väger lika tungt som ICOM, Lafayette eller Zodiac, men hur det är med hållbarhet och garantiåtaganden har jag ingen aning om. Däremot skulle jag nog tveka att köpa en no-name pryl för över 1000 kr från en liten okänt internetaffär som jag inte vet om den finns kvar om ett halvår när jag kanske behöver utnyttja garantin. Har själv åkt på en sådan blåsning en gång därav min stora skepsis. Då är det faktiskt ett alternativ att beställa själv direkt från Kina. Som jag gjorde.

Nåja. Vad var det som jag beställde? Jo jag beställde via AliExpress och en månad senare kunde jag hämta ut två stycken små kompakta radioapparater av märket Baofeng UV-5R med öronmussla och bordsladdare tillsammans kostade de $77 (490 kr) inklusive frakt. Styckepriset blir alltså en tiondel av vad en vanlig märkesradio kostar i Sverige. Intrycket var faktiskt ganska gott, nackdelen är att man måste programmera dem. Men det var lätt gjort med en steg för steg anvisning som jag hittade på AirsoftSverige. Den är så lättanvänd att jag tar mig friheten att citera den (författad av Magnus "popup" vid airsoftlaget Stridsverket):
Hur man manuellt ställer in och programmerar en Baofeng UV-5R

Förord
Denna guide utgår från att du precis har fått hem din radio och allt behöver ställas in från grunden. Tråden kommer att fyllas på och snyggas till allt eftersom. Jag hoppas att din Baofeng UV-5R kommer att fungera tillfredsställande efter denna guide och att du kan fokusera på att ha roligt på spelplanen istället för att svära över att din radio aldrig fungerar.

Rubriker
* Nollställa radion
* Generell menyhantering
* Grundinställningar
* Manuell programmering


Nollställa radion
I detta avsnitt kommer du att ta bort alla inställningar och kanaler som kommer förprogrammerade från fabrik.
1. Slå på strömmen genom att vrida den svart ratten till vänster på toppen av radion.
2. Tryck på knappen "MENU"
3. Använd piltangenterna och stega dig fram tills du når alternativet "RESET ALL" (meny nr 40)
4. Klicka en gång på "MENU" så att den svart lilla pilen på bildskärmen flyttar sig till rad två "ALL"
5. Klicka ytterligare en gång "MENU" och valet "SOURCE?" kommer upp
6. Klicka ännu en gång på "MENU" för att bekräfta och texten "WAIT" visas.
7. Du har nu nollställt din radio

Generell menyhantering
Så här gör du en ändring i radions inställningar :
• Trycka en gång på "MENU" för att komma till menyn.
• Stega dig fram till rätt alternativ med piltangenterna eller snabbhoppa till ett menyalternativ med de numeriska knapparna 1-9.
• Tryck på "MENU" för att gå in i redigeringsläge
• Stega dig fram med piltangenterna till
• Bekräfta ditt val med "MENU" igen
• Ny inställning sparad
• Du kan när som helst gå ur inställningarna med knappen "EXIT"

Grundinställningar
I detta avsnitt kommer vi gå igenom alla menyalternativ och ställa in dom, så att de passar bra för vår hobby. Använd beskrivningen ovan "Information menyhantering" för genomföra ändringarna i radion.
0. SQL (squelch 0-9, standard 5) - standardalternativet fungerar bra om du inte har några egna önskemål
1. STEP (frekvenssteg, 2,5/5/6,25/10/12,5/25, standard 2,5kHz) - ändra till 6.25K om du skall programmera PMR-kanaler, övriga VHF/UHF-frekvenser välj 25K.
2. TXP (uteffekt, standard HIGH) - HIGH = 4Watt, LOW = 1Watt och här sätter din moral gränser, då maxeffekt för PMR egentligen är 0.5Watt.
3. SAVE (batterisparfunktion, off/1/2/3/4, standard 3) - standard funkar bra, men börjar du får dåligt batteri på ett långt storspel, så kan det vara värt att ställa upp den till max dvs 4.
4. VOX (talaktivering, OFF/0-10, standard OFF) - skall alltid så på OFF annars kommer du snabbt skaffa dig ovänner på spelplanen inom fem minuter.
5. W/N (kanalindelning, WIDE/NARR, standard WIDE) - för att kunna programmera PMR så måste den stå på NARR (kanalindelning 12,5kHz) övriga VHF/UHF välj WIDE (kanalindelning 25kHz).
6. ABR (belysa skärmen, OFF/1/2/3/4/5, standard 5) - detta är tiden skärmen lyser när du trycker på knapparna, rekommenderar 1 (en sekund) eller OFF, så att du sparar på batteriet.
7. TDR (dual watch, OFF/ON, standard ON) - är du ny med radion välj OFF, är du mer påläst hur funktionen fungerar och när den passar bäst, så dual watch en mycket bra funktion att ha på ON. Jag byter själv fram och tillbaka beroende på hur spelet är upplagt, på ett vanligt söndagsspel så behöver man sällan dual watch på.
8. BEEP (tangentbordsljud, OFF/ON, standard ON) - rekommenderas OFF så slipper du massa onödigt blippand ljud, varje gång du trycker på en knapp.
9. TOT (max sändtid i sekunder, 15-600, standard 60) - sänk till 15 eller 30 och efter den tiden kommer radion sluta sända även om du har PTT:n intryckt. Håll alltid kommunikationen via radio kort och en tumregel är Tänk, Tryck, Tala. Även en bra funktion att lågt inställd ifall radion skulle ligga och trycka mot din utrustning, vilket medför att PTT:n trycks in och du stör ut alla andra spelare på din sida.
10. R-DCS (standard OFF) - låt den vara OFF, för mer info se tråden "Radio i Airsoft".
11. R-CTS (standard OFF) - låt den vara OFF, för mer info se tråden "Radio i Airsoft".
12. T-DCS (standard OFF) - låt den vara OFF, för mer info se tråden "Radio i Airsoft".
13. T-CTS (standard OFF) - låt den vara OFF, för mer info se tråden "Radio i Airsoft".
14. VOICE (talande meny, CHI/ENG/OFF, standard CHI) - välj OFF, så slipper du höra en röst läsa upp menyvalet.
15. ANI - går endast att ställa via dator, låt vara, inget vi använder inom airsoft ändå.
16. DTMFST(standard DT+ANI) - ändra till OFF, inget vi använder inom airsoft ändå.
17. S-CODE - går endast att ställa via dator, låt vara, inget vi använder inom airsoft ändå.
18. SC-REV (sökalogaritm, TO/CO/SE, standard TO) - ändra till SE, så slipper du att radion skenar iväg när du använder sökknappen, för den vetgirige använd google.
19. PTT-ID (standard OFF) - låt den vara OFF, för mer info se tråden "Radio i Airsoft".
20. PTT-LT - oväsentlig så länge PTT-ID = OFF
21. MDF-A (kanalpresentation kanal A, FREQ/CH/NAME, standard NAME) - ändra till FREQ vid manuell programmering, NAME kan bara ändra via dator, dvs man kan namnge en frekvens exempelvis 446,006.25 = PMR1.
22. MDF-B (kanalpresentation kanal B, standard FREQ) - samma som ovan, se meny 21.
23. BCL (sändningslås, OFF/ON, standard OFF) - låt den vara ON så finns det ingen risk att du sänder i mun på någon annan.
24. AUTOLK (knapplås, OFF/ON, standard OFF) - rekommenderas ON så slipper du komma ihåg att låsa knappsatsen, vilket annars kan göra att du ställer in en massa konstiga saker i radion när den ligger i radioficka. Knappsatsen låses upp genom att hålla inne låsknappen längst ned i högra hörnet någon sekund.
25. SFT-D (OFF/+/-, standard OFF) - låt vara OFF, inget vi använder inom airsoft ändå.
26. OFFSET ( 0-69.990, standard 00.600) - Påverkas endast av meny 25, inget vi använder inom airsoft ändå.
27. MEM-CH (spara kanal) - när du valt en frekvens så kan du spara den på en minnesplats (0-127) med denna meny
28. DEL-CH (ta bort kanal) - möjlighet att ta bort en sparad frekvens från en minnesplats (0-127) med denna meny
29. WT-LED (diplayfärg, PURPLE/OFF/BLUE/ORANGE, standard PURPLE) - vald färg lyser när du trycker på knapparna, jag gillar ORANGE då det ger en bra kontrast.
30. RX-LED (mottagningsfärg, PURPLE/OFF/BLUE/ORANGE, standard BLUE) - rekommenderas OFF, då vi ändå har radion nedstoppad i en ficka när vi spelar. Annars är det den färg som lyser när du tar emot ett samtal.
31. TX-LED (sändningsfärg, PURPLE/OFF/BLUE/ORANGE, standard ORANGE) - rekommenderas OFF, då vi ändå har radion nedstoppad i en ficka när vi spelar. Annars är det den färg som lyser när du sänder på en kanal.
32. AL-MOD (alarmtyp, TONE/CODE/SITE, standard TONE) - ändra till SITE så låter det bara din högtalare ifall du skulle råka slå på larmet.
33. BAND (frekvensband, VHF/UHF, standard VHF) - välj UHF ifall du skall programmera PMR, denna meny har samma funktion som knappen "BAND" uppe till höger på knappsatsen.
34. TDR-AB (prioriterad kanal, OFF/A/B, standard OFF) - Låsa till att endast sända från kanal A eller B i dual watch. Påverkas av meny 7.
35. STE (ON/OFF standard ON) - ändra till OFF, inget vi använder inom airsoft ändå.
36. RP-STE (OFF, 1-10, standard 5) - ändra till OFF, inget vi använder inom airsoft ändå.
37. RPT-RL (OFF, 1-10, standard 5) - ändra till OFF, inget vi använder inom airsoft ändå.
38. PONMSG(startmeddelande, FULL/MSG, standard FULL) - MSG kan endast programmeras via dator, så låt den vara
39. ROGER (roger beep, OFF/ON, standard OFF) - skall alltid så på OFF annars kommer du snabbt skaffa dig ovänner på spelplanen inom fem minuter.
40. RESET (nollställa radio, VFO/ALL) - nollställa radion och ta bort alla kanaler

Manuell programmering
Så här gör du för att manuellt programmera din radio
Förberedelser
• Ställ dig på den övre raden på skärmen med knappen "A/B"
• Välj rätt STEP (1) i menyn
• Välj rätt kanalindelning via menyn WN (5)
• Välj rätt frekvensband via menyn BAND (33) eller med knappen "BAND" på knappsatsen.

Spara en frekvens på en minnesplats i radion
1. Skriv in önskad frekvens som skall programmeras, kan du inte skriv in exakt den frekvens du önskar så kan du säkert stega dig fram till rätt med piltangenterna. Kontrollera även att valt rätt alternativ i dina förberedelser.
2. Tryck på knappen "MENU"
3. Stega dig fram till MEM-CH (27)
4. Tryck på knappen "MENU"
5. Välja den minnesplatsen du önskar spara vald frekvens.
6. Tryck på knappen "MENU" för spara
7. Du har ha nu manuellt programmerat en kanal i din radio
Att programmera in de svenska jaktkanalerna på 155 bandet var enkelt. Kanalerna på 155-bandet ser ut som följande, att de frekvensmässigt ligger i oordning beror på att de tilldelats allt eftersom:
Frekvens (Mhz) – Kanal
  • 155.425 – Jakt 1
  • 155.475 – Jakt 2
  • 155.500 – Jakt 3 (Även för marin radio, då kallad “L1″)
  • 155.525 – Jakt 4 (Även för marin radio, då kallad “L2″)
  • 156.000 – Jakt 5 (Ej enbart för jakt, kanalen används generellt för: “landmobil trafik med bärbar radiosändare”)
  • 155.400 – Jakt 6
  • 155.450 – Jakt 7
När de sju jaktkanalerna på 155-bandet var inlagda fanns ytterligare 120 programmerbara platser kvar att fylla. Får se vad jag lägger in där, men det är ju vissa restriktioner på vad man får använda så vi får väl se. Sedan återstår bara att testa radioapparaterna skarpt. Lite tråkigt att vi är precis i slutet av jaktsäsongen bara....

För övrigt kan jag rekommendera ett besök på siten Jaktradio.
___________________________
Tillägg 2015-09-21: Jag kan såhär 1,5 år senare konstatera att jag inte är nöjd med mina två Baufeng. På den ena fungerar inte sändningsknappen. Ingen av dem tar emot samtliga radiosändningar även om de står brevid varandra. Antennen kanske är för kort. Jag kan efter ett års jämförande test konstatera att det är en bättre snikvariant att köpa Biltemas jaktradio. Jag har i vart fall betydligt bättre driftsäkerhet på Biltemaradion än på Baufeng.

11 kommentarer:

  1. Väntar spännt på en utvärdering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag med ;-)
      Skall försöka testa dem lite framöver. Kanske låter jag hustrun ha en hemma när jag går ut med hundarna. We´ll see.

      Radera
  2. Svar
    1. Inte nöjd med ljudet. Sedan är mottagningen mer selektiv än på andra radios jag provat.
      Funkar dock som sniklösning om man inte är ute så värst ofta. För mina behov är den undermålig.

      Radera
    2. Testa att ändra SQL till 3 och byt till en annan antenn. Kolla så antennen presterar bra på det bandet du använder mest. Inom vhf (åtminstone till jakt) är upp till 5w antenn ut lägligt sedan är det upp till antennen att göra det bästa med de watt du har och 5w med rätt antenn kan slå 8w med dålig antenn. Framförallt vhf bandet gillar långa antenner på 40-50cm.

      Radera
  3. För det första så är en Baofeng UV-5R inte en jaktradio.

    För det andra :) så får du inte en så bra radio / med de features, för det priset, nånstans på planeten.

    Antennen som följer med är inte bra. Köp en orginal Nagoya 771 antenn t.ex.

    "På den ena fungerar inte sändningsknappen" Har det alltid varit så eller blev det så nyligen ? Har du haft dom ute i regn ? Dom är INTE vattentäta. Radio apparater ska helst inte stå precis bredvid varandra då dom kan störa varann.

    Det finns väldigt väldigt mycket hjälp att få på nätet om du har en Boafeng dp som används flitigt inom Airsoft. Google eller bättre, Youtube.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Minns jag rätt gick sändningsknappen sönder tämligen direkt.
      Ja jag har haft dem ite i regn, men givetvis i en "vattentät" radioficka på en gortexjacka. Jagar man som jag ca 100 dagar per år så är regndagar oundvikliga.

      Som jag skrev ovan, en snikvarian som är än billigare än Biltemaradion (puxing), men knappast något som duger för en aktiv jägare. Möjligen kan jag tänka mig att den är bra för grisjägare som sitter i olika vakkojor och vill hålla kontakt. Men då är det väl smartphone som används idag....

      Radera
  4. Jag kan tipsa om BOAFENG GT-3WP :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack men jag har inte tiden att grotta ner mig i ännu en kinaradio nu. Har funnit en fungerande lösning för mina behov.

      Radera
  5. Haft min i över ett år. Funkar perfekt ännu. Fast jag är rätt rädd om den. Alltid inplastad i fickan med handsfree inkopplad

    SvaraRadera
  6. haft min i 1år och kör airsoft med den funkar hur bra som helst

    SvaraRadera