Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

fredag 20 december 2013

Myten om de återhållsamma naturfolken

Jag har fått hem en intressant bok som jag börjat läsa och kommer att recensera i mellandagarna:
Jag har läst en del böcker av Kjellström tidigare och lyfte fram Breven från arktis som lästips härom året. Så det är inte utan en viss förväntan jag börjat bläddra i föreliggande bok.

Och den gör mig inte besviken. Redan ett par sidor in i den läser jag följande rader från denna folklivsforskare inriktad på jakt:
Innebörden är glasklar: Gå inte på myten om de jaktligt återhållsamma naturfolken.

Det har jag hävdat i åtskilliga diskussioner, men då med hänvisning till "mitt" material, dvs de arkeologiska lämningarna. Men den som fått för sig att den nordamerikanska indianen aldrig dödade varg vill bara inte tro på detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar