Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 21 november 2013

Test & utvärdering: ESEE 3


Första intryck
ESEE 3 ger intryck av att vara en relativt kort och knubbig kniv med en avsevärd tyngd i förhållande till sin storlek. Den känns gedigen. Själva kniven väger 157 gram och med slida klockar den in på nästan precis ¼ kg.

Bladet
Det 9,6 cm långa bladet är tillverkat i det kolhaltiga fjäderstålet 1095. Bladet är 3 mm tjockt och 32 mm högt. Klingan är pulverlackad för att inte rosta. Bladet har jimping på ryggsidan för att man skall få bra fäste med tummen där, på eggsidan finns en skålning för pekfingret närmast skaftet. Bladet gör att man kan greppa kniven på många olika sätt för olika arbetsmoment.
Bladet har en slipfas som når hela vägen upp till ryggen. Jag vet inte vilken vinkel primäreggen har men som jag skriver lite längre ner så slipade jag om eggen en aning.


Grepp
Skaftet är lite drygt 10 cm långt, 3,2 cm högt och 1,2 cm brett. Först kändes det en aning tunt då jag är van vid lite fylligare skaft men det är helt och hållet en vanesak. Nu när jag använt kniven aktivt i nästan två månader tycker jag att skaftets utformning är bra. ESEE 3 kan fås med antingen micarta eller G-10 sidor. Min har G-10, vilket är ett suveränt material om man arbetar i kladdiga miljöer, tänk fukt, slem eller blod. Jag upplever att skaftet när det blir blött blir en aning ”sticky”, dvs det blir raka motsatsen till halt. Det nästan smiter fast i handen. Bland skaftmaterial på fiske- och jaktknivar så tycker jag nog att G-10 och näver spelar i en division för sig, övriga skaftmaterial jag provat är generellt sett glattare. Handtagssidorna kan skruvas loss för djuprengörning av kniven alternativt om man vill byta mot någon annan färg eller material. I änden på skaftet kan man fästa en fånglina om man känner behov av det.


Mekanism,
Inte aktuellt för denna kniv.

Slida,
Knivskidan är i ett plastmaterial med mycket bra passform. I botten finns ett dräneringshål. Skruvar och MOLLE-lås samt bootclip får man med vilket gör att man kan montera knivens upphängning precis som man vill – horisontellt, uppåt eller neråt. Passformen är så bra att jag inte skulle tveka att ha den hängande upp och ner även i ganska besvärliga förhållanden. För den som vill ha en lägre hängande knivskida så finns det tillbehör att köpa som gör detta möjligt. Det är med andra ord frågan om ett väldigt flexibelt system.


Hygien,
Kniven och slidan är lätta att rengöra. Kniven är som nämnts möjlig att skruva isär om man vill djuprengöra den. Men då det är frågan om ett kolstålsblad är det viktigt att man torkar bladet direkt efter rengöring.

Test: täljbarhet
Täljbarheten är god, det är inga problem att tälja tändved till en brasa. Klingan är kraftig nog att man inte behöver tveka att använda den när man späntar ved, den klarar att man slår mot dess rygg med ett annat vedträ utan problem. Den kan på grund av det höga bladet inte användas för finare täljarbeten, men det är ju då man plockar fram sina renodlade tälj- eller karvsnittsknivar.

Test: urtagning och flåning
Jag invigde kniven på älgjakten och har därefter använt den vid ett halvdussin slakttillfällen (lamm & får). Knivens utformning och material gör den väldigt väl lämpad för detta arbete. Det är inga problem att öppna buken på ett fällt djur, bladet är kort nog att rymmas i handen. Materialet i greppet är som nämnts sådant att man inte behöver riskera att slinta utan att man behöver hålla kniven i ett stenhårt grepp. Bladets rundning är väl anpassat till flåningsarbete. Överlag en mycket bra kniv för detta användningsområde. Den biter bra när man skär i leder för att få loss skalle eller klövar, möjligen är bladet i högsta laget för att man skall komma åt bra vid atlaskotans utskott.


Test: styckning
Nu får jag erkänna att jag inte styckat med den. Däremot har jag skurit upp ett par stekar som skulle läggas i marinad och grillas men där var bladets längd i kortaste laget. Anatomisk styckning bör inte vara några problem med tanke på hur följsam kniven var när jag putsat köttbitar.
Tillägg 22/11: jag styckade idag tre lamm och använde då kniven. Det gick, men den är i kortaste laget. Kniven klarade arbetet utan att behöva kompletterande skärpning under arbetets gång.

Test: skära av rep
När kniven är nyskärpt var det inga problem med vare sig vanligt 8 mm blått nylonrep eller paracord, det sistnämnda avslöjar direkt om en kniv är vass eller ej.

Skärpan
Kniven levererades med god skärpa. Efter första flåningen av en älg var den i akut behov av en brynsten. Men här uppstod ett litet problem. Det verkar som om kniven hade en liten aning annorlunda eggvinkel än jag brukar föredra på mina knivar. Detta gjorde att jag satte mig ner och slipade om eggen så att vinkeln blev aningen snävare än från fabrik. Den nya egg jag slipade fram höll för urtagning och flåning av tre får, vilket i mitt fall bör motsvara tre rådjur då mina får är av lantrastyp och relativt småväxta. Att den höll tre får är ett gott betyg, de flesta andra knivar håller sällan mer än två med godkänt resultat. Nu skall man hålla i minnet att bladets hårdhet inte anges till något högre än 55-57 HCR, och i det perspektivet är det fantastiskt att den höll så långt som tre får utan att behöva brynas.


Sammanfattande omdöme
Kniven kostar ungefär som Fällknivens F1 och har ungefär lika dana mått. Vill man ha en top of the line kniv är det hugget som stucket vilken man väljer – om man nu inte väljer båda. I Sverige kostar kniven knappt 1400 kr. Mycket pengar, men å andra sidan får man mycket kniv för pengarna. Jag tycker trots priset att knivens goda egenskaper, kvalitet och inte minst flexibilitet gör den prisvärd.
Kort sagt, det är en kniv jag kan rekommendera. Särskilt med G-10 sidor på handtaget.

Övrigt
Knivbutik.se försåg mig med testkniven.
Onödigt vetande: varje ESEE-kniv levereras med ett litet plastat kort med överlevnadstips.
Här hittar du vad Jaktjournalen skrev om samma kniv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar