Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

fredag 8 november 2013

Dold reklam?

Läste just en intressant artikel på SVT-programmet Plus hemsida, intressen lyder:
Bloggare får ett par jeans, en pläd eller en klocka mot att de skriver positivt om dem. Eller så får de en ekonomisk ersättning för att skriva om lampan X, hårförlängningen Y eller kappan Z. Inga problem - bara de tydligt markerar att det är reklam de skriver. Det är dock si och så med den saken, visar Plus granskning.
Att det tydligt skall framgå vad som är reklam är något som SVT lyft fram tidigare:
Marknadsföringslagen säger att det ska framgå tydligt vad som är reklam - också på nätet och i sociala medier.
– Vi har det senaste året fått in 26 anmälningar om smygreklam i bloggar, berättar Gabriella Fenger-Krog vid Konsumentverket.
Men ingen av anmälningarna har lett till att verket startat något ärende, än mindre beslutat om någon sanktion.
– Vårt problem är att bevisa ett försäljningssyfte som bloggaren bidragit till. Vi måste kunna bevisa affärsförhållandet, och det har varit vårt dilemma, säger Gabriella Fenger-Krog.
 Självklart började jag fundera. Fundera över hur jag agerar här på bloggen. Jag skriver ju om saker företag skickat till mig.... Jag skriver recensioner av böcker jag fått. Jag testar och recenserar prylar. Men är det reklam?

Jag vill inte se det så. Ambitionen med mina recensioner och tester är att de skall vara minst lika bra som de man kan läsa i jaktpressen. Det är ingenting jag tjänar några pengar på. Däremot skall jag inte sticka under stol med att bloggen i sig är en form av varumärkesbyggande (i brist på bättre ord). Jag bygger via bloggen och i någon mån en facebooksida upp varumärket Älgflugornas Herre, vilket i mångt och mycket är detsamma som jägaren Leif och hans intressen. Vad jag skall med varumärket till vet jag inte riktigt i nuläget. Jag har inte riktigt samma ambition som min vän Lars som via sin blogg Cornucopia? definitivt skapat ett starkt varumärke som idag bedrivs professionellt och genererar vissa intäkter, såväl direkta via bloggen som arvoden för föredrag och artiklar. Därtill är det en stark marknadsföringsplattform för Lars böcker, vilka även dem är starkt sammanknutna med hans blogg.

Jag har inte fått speciellt många erbjudanden. Istället har jag närmat mig företag med frågan om de vill att jag skall recensera/testa prylen si eller så. Jag har alltså valt ut prylar som på förhand intresserar mig av någon anledning, vilket givetvis gör att jag har en mer positiv än neutral inställning när jag väl provar sakerna. Men blir det då dold reklam?

Sedan har vi en annan sak. För ett tag sedan hade jag ett samarbete med knivbutik.se vilket innebar att läsarna här fick 10% rabatt vid beställning från butiken. Jag såg det som en service till mina läsare. Jag fick inga pengar för det. Jag fick inga varuprover heller. Så var det då reklam? Dold?

Det är ett svårt ämne. Hur skall man förhålla sig? Måste man läsa på vad som gäller eller kan jag köra på i det spår jag arbetat fram? Tycker ni att jag har dold reklam i mina inlägg?

1 kommentar:

  1. Nej, jag tycker inte det är reklam iom att du inte känner dig tvingad att skriva positivt. Däremot är det ju onekligen bra för dina företagen som blir positivt omnämnda. Jag blev nyligen tipsad av någon att köpa paracord på knivbutik.se. Då spelade den positiva bild in som jag redan fått här.

    SvaraRadera