Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

fredag 29 november 2013

Den billiga lögnens pris

Den billiga lögnens pris måste väl vara att man tappar i förtroende. Eller?

Jag har några gånger tidigare skrivit om Jaktkits Knv1. Eller åtminstone nämnt den. Nu fick jag anledning att ta upp tråden igen. Såhär ser en gammal statusuppdatering på FB ut för jaktkit:
Kniven är "tillverkad i precisionshärdat japanskt stål av högsta kvalitet". Låter lite som den tidiga reklamen för F1. Men just det. Knv1 är sannolikt en direkt kopia på F1. Att jag skriver sannolikt beror på att jag aldrig sett Knv1 annat än på bild. Men bilderna och dataspecen gör att jag inte kan tro något annat än att det måste röra sig om ett renodlat plagiat.

Det intressanta nu är att antingen ljög Jaktkit i sin första produktspec. Eller så har man fått in en ny batch knivar. För nu för tiden så ser man på deras hemsida att det inte alls rör sig om ett japanskt superstål utan om ett helt vanligt 440 stål, närmare bestämt CrMoV18. I princip standard bland kinatillverkade knivar. Och det härdas vanligen till 58 hcr, inte 59 som det står på Jaktkits hemsida....
För skojs skull länkar jag en bild från laddstationer för själen. Överst Knv1, underst F1:
Den potentiella köparen väljer själv varifrån han/hon köper sin kniv. Men på grund av de yttre likheterna mellan Knv1 och kinesiska piratkopior på F1 så finns det en stor risk att Knv1 är behäftad med samma fel som piratkopiorna och därmed inte håller vad som utlovas så skulle jag rekommendera att ta det säkra före det osäkra och istället lägga på någon hundring och köpa en äkta F1 istället!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar