onsdag 9 oktober 2013

Recension: Rådjur Dovvilt - Vilthantering med Thomas Ekberg

Nu har det kommit en bok om hur man tar hand om rådjur och dovvilt, det är den andra boken i en serie böcker som Peter "dogworks" Ekeström och Thomas Ekberg ger ut. Thomas har berättat och visat medan Peter har skrivit och fotograferat. Boken är i fyrfärg, två spaltig layout och på ca 100 faktaspäckade sidor.

Rådjur och dovvilt hanteras i mångt och mycket på samma sätt. Passningen görs likadant (den är väl beskriven). Flåningen likaså, här beskrivs såväl hur man flår framifrån som bakifrån. Själv har jag efter ett åttiotal flåningar av djur i denna storlek kommit fram till att jag helst flår framifrån. Tycker av någon anledning att det är absolut enklast. En sak som Ekberg rekommenderar som jag själv inte alltid tillämpar är att man skall se till att få in djuret så fort som möjligt i slaktboden för flåning och därefter putsning av skottytorna. Är det kallt ute brukar jag dock vänta med flåningen, då vill jag behålla lite av djurets värme i musklerna så att man slipper köldsammandragningar.

Därefter beskrivs grov respektive finstyckning av rådjur respektive dovvilt. I dessa partier samspelar text och bild väl. Mitt ibland den löpande faktatexten finns det gott om insprängda små fakta- och tipsrutor. Ett av de första tipsen är ett som jag redan tillämpar, att "städa" smutsiga köttdetaljer med ättika. Perfekt om det spillts lite vom eller så i bukhålan. Jag har alltid en sprayflaska med ren ättika till hands när jag gör i ordning slaktkroppen för hängning i mitt slaktutrymme.

Hur som helst. Detta är en bra och användbar bok. Jag tycker personligen att man kan läsa denna sorts böcker många gånger, de olika författarna har lite olika käpphästar och efter ett tag hittar man sig egen väg. I jämförelse med många andra liknande böcker står denna bok sig väl, den är utförlig och detaljerad. Text och bild samspelar på ett sätt som gör att man förstår vad som menas. Jag kan rekommendera den. Jag tror att den tillsammans med de övriga i serien och Jägarens nya kokbok är i princip allt man behöver läsa för att klara ut de vanligaste situationerna man kan ställasinför i fråga om slakt och styckning. För den som inte jagar men som kanske håller får för hemslakt är boken också bra, lamm och mindre vuxna djur kan tas omhand på samma sätt som rådjur medan större tackor och baggar kan styckas som dovvilt. Kort sagt, en bok jag kan rekommendera.

Boken kan t.ex. köpas från Bokus för 255 kr, AdLibris för 261 kr eller från förlagets egen bokklubb för 229 kr (VIP betalar 199 kr).