Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 24 september 2013

Kommer EU att förbjuda halvautomater för jakt?

Läser på Svensk jakts hemsida att det pågår verksamhet i EU-s korridorer, verksamhet som knappast är till gagn för oss jägare. För det förbereds ett förbud mot halvautomatiska gevär. Det man har för avsitk att göra är att förändra vapendirektivet:
Av de uppgifter som framkommit ska EU-kommissionen föreslå förändringar i vapendirektivet på minst fyra områden, som skulle få omfattande konsekvenser för svenska jägare och svensk jaktutövning.
Dessa är:
• Förbud mot halvautomatiska vapen.
• Person som söker licens ska genomgå ett mentaltest.
• Strikt 18-årsgräns för vapeninnehav.
• Skärpta regler för vapenförvaring.
Vilket är lite problematiskt. För det man gör är att försöka förhindra brott genom att skärpa regelrna för vapen vilka inte används för brottslig verksamhet.

EU-kommissionär Cecilia Malmström dementerar dock det hela. Hon menar att det är frågan om ett diskussionsunderlag snarare än ett förslag till förändring av vapendirektivet.

Detta är såklart oroande. Jag skall försöka utnyttja mina kanaler för att hålla mig underrättad om tingens utveckling. Och om ni kära läsare får nys om något så tveka inte att kontakta mig. Jag inbillar mig att det faktiskt kan göra något lite skillnad om man skriver om det och pekar på problemen. Så som jag gjort och fortfarande försöker göra med t.ex. vapenutredningens förslag.

Tillägg: Det är ursprungligen härifrån som nyheten kommer, tror jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar