Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 18 juni 2013

Om inte de yttre fiendena räcker så får man skapa inre

Jag får känslan av att jägarsverige håller på att drabbas av ett rejält bakslag. Det jag tänker på är det allt tydligare inbördeskriget inom Jägarnas Riksförbund. Ytterligare splittring är vad som skall undvikas just nu, det gör bara jägarkåren som helhet svagare...

I Jakt & Jägare kan man läsa kommentarer från ett antal "utbrytare":
Vilken organisation kommer du att vara lojal med?
– De som anser att vi ska sitta med i Vargkommittén, som jobbar för gynnsam bevarandestatus för vargen, ska ta ett inbetalningskort till JRF. De andra ska välja den nya föreningen, svarar Kurt Borg.

”Berättigad fråga”
Ordföranden i JRF Jämtland och förste vice ordföranden i förbundet, Bengt Bixo, tänker även han vara kvar i sitt gamla förbund ett år till. Om vilket förbund han kommer att värva medlemmar till, svarar Bengt Bixo så här:
– Det är en berättigad fråga, men det nya förbundet är under tillväxt och vi vet inte hur det går ännu. Men jag kommer att vara lojal med den organisation där man valt mig, säger Bengt Bixo.
Det nya förbundet har projektnamn Rättvis jakt och kommer att ha sitt uppstartsmöte i Folkets park Skeer i Orsa den 10 augusti. Jaktjournalen skriver att förbundets huvuduppgifter kommer att vara:
att Sverige åter blir ett vargfritt land, där befolkningen sätts före en undermålig vargstam, 
att skattebetalarna inte tvingas betala hundratals miljoner årligen för oäkta varghybrider,
att en var skall ha lagstadgad rätt till skyddsjakt på rovdjur som hotar hälsa eller egendom,
att enskild skall ha egen rätt till skyddsjakt när myndighet vägrar jakt på skadevållande vilt,
att djurskyddslagstiftningen fullt ut skall gälla för tamdjursskador orsakade av ”statens vilt”,
att staten fullt ut skall betala alla förluster och kostnader som de stora rovdjuren orsakar, 
att markägarnas grundlagsskyddade äganderätt fullt ut tillgodoses i jaktlagstiftningen,
att myndighetsutövningen av alla jaktfrågor omgående överförs till Skogsstyrelsen.
Det är upp till var och en att bedöma rimligheten i dessa krav samt om man kommer att få något inflytande över huvud taget om man driver detta. Däremot förstår jag frustrationen över hur det går med vargförvaltningen, men detta tycker jag inte är rätt väg. Åtminstone inte nu. Men jag tycker att det är synnerligen olyckligt att söka inre fiender när den relevanta fronten ligger någon helt annan stans. Eller är det kanske så att det bara är en väldigt högljudd minoritet som skapar tidningsrubriker, för det är inte för inte som det heter tomma burkar skramlar mest. Det lär vi se efter uppstartsmötet, kommer det 30 eller 300 personer?

Man skall vare sig underskatta hur svårt det är att bygga upp en ny organisation eller hur lätt det är att rasera en fungerande. Och jag tror att såväl WAS som Rovdjursföreningen mfl betraktarorganisationer jublar och klappar takten åt det som händer inom Jägarnas Riksförbund just nu.

För övrigt kommer jag osökt att tänka på detta lilla Monty Python klipp:

___________________________
Här har jag skrivit om detta tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar