Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

onsdag 26 juni 2013

Naturvårdsverket föresår licensjakt på säl

Nu föreslår Naturvårdsverket utökad jakt på säl i form av licensjakt. Kanske som en följd av den kritiserade förvaltningsplan som tidigare presenterats. En och annan ute i stugorna blev säkert förvånad, jag blev däremot INTE förvånad över att SNFs ordförande Mikael Karlsson åter igen är kritisk. Finns det någon naturresurs som producerar ett överskott som Karlsson är villig att låta mänskligheten skörda? Jag tror inte det, åtminstone inte i ett uttalande till media.....

Lyssna: Naturskyddsföreningen: "Skyddsjakt räcker mer än väl"

Jag ser fram emot att förslaget skall realiseras. Kanske får jag chans att jaga säl? Jag har trots allt jaktarrende på lite mer än en km kuststräcka i sälrika vatten! Men först skall det väl dras i långbänk och SNF kan väl inte låta bli att gå till pappa EU igen. Hur Rovdjursföreningen väljer att göra blir intressant att se, bryr de sig om havens rovdjur eller skall rovdjuren ha päls för att räknas?

PS: en kompis som är gammal SNFare berättade just att han tröttnat på SNFs attityd. Att allt skall kritiseras och inga naturresurser skall kunna brukas ens hållbart

1 kommentar:

  1. Har inte sälar päls? ;-)
    Mikael Karlsson kanske vill att vi skall vistas i naturen som om vi vore i en katedral, inte som en jämlike.

    SvaraRadera